30 MRT, 2020 • Interview

KNV: 'Laat onze ondernemers niet in de kou staan'

Geen concerten, geen aankomst meer op Schiphol, geen avondje stappen. Dan ook geen taxiritjes tijdens de coronacrisis. Hubert Andela, directeur van Koninklijk Vervoer Nederland (KNV), maakt zich grote zorgen over de ondernemers in zijn sector. ‘Sommigen zijn echt in paniek’

 

Waarom maakt u zich zorgen? Er zijn toch allerlei regelingen om ondernemers te helpen tijdens de coronacrisis.

‘Dat klopt, maar ondernemers in het taxi- en touringcarvervoer komen niet in aanmerking voor de zogenoemde TOGS-regeling. Daarmee lopen ze een tegemoetkoming van 4.000 euro netto mis. Onbegrijpelijk, wat ons betreft. Veel taxi’s staan op dit moment stil. Denk aan de reizigers die normaal gesproken vanaf Schiphol naar huis willen of die na het uitgaan een taxi nemen, die zijn er nu niet. Afgelopen vrijdag heeft minister van Nieuwenhuizen reizigers zelfs geadviseerd om alleen een taxi te nemen als dat absoluut noodzakelijk is. Dat zit toch wel dicht tegen een verbod aan. Taxibedrijven zitten daardoor op bijna 100 procent omzetverlies. Zij staan nu met lege handen. Bedrijven met personeel kunnen gelukkig wel een deel van hun personeelskosten vergoed krijgen, maar veel zzp’ers zijn nu in paniek. Daar zijn er zo’n 10.000 van in de taxibranche.’

 

‘waarom komen taxichauffeurs niet in aanmerking voor de TOGS-regeling?’

 

Maar er is toch een regeling voor zzp’ers?

‘Ja, ze maken aanspraak op een tijdelijke uitkering van de gemeente op bijstandsniveau. Dat is maximaal zo’n 1.500 euro bruto. Maar dat is ook voor hen lang niet genoeg om hun kosten te dekken. Het leasen van een auto kost hen zo’n 500, 600 euro per maand. Met verzekeringen erbij en afdracht aan platforms of de taxicentrale, zit je al snel op ruim 1.000 euro per maand. Van 1.500 bruto per maand kan een taxiondernemer dus net zijn vaste kosten betalen, maar niet in zijn verdere levensonderhoud voorzien. Sommigen zullen ook geen aanspraak op deze regeling kunnen maken, omdat ze geen bedrijfsinrichting hebben, oftewel een bedrijfspand. De regeling is gelukkig al verruimd voor detailhandelbedrijven, maar laat deze zelfstandigen en kleine familiebedrijven die net zo erg te lijden hebben van deze ‘intelligente lockdown’ dan alsjeblieft niet in de kou staan.’

Hoe kom jij de crisis door? Deel je ervaringenWat doe je als ondernemer als je nu gedwongen bent tijdelijk je deuren te sluiten? Of je van de ene op de andere dag door het coronavirus bijna geen klanten meer hebt? Misschien wil je dan wel in contact komen met andere ondernemers: om jouw ideeën of zorgen te delen. Of juist je oplossingen om deze tijd door te komen. #sharingiscaring Of misschien heb je vragen die je andere ondernemers wilt stellen.
Dan vind je hier een platform waarop je gemakkelijk in contact kunt komen met andere ondernemers. Samen zetten we de schouders eronder en helpen we elkaar, toch?    

Zzp’ers worden toch ook geacht om zelf reserves voor slechtere tijden aan te leggen?

‘Zeker, maar deze crisis kun je amper nog een ondernemersrisico noemen. En zo groot zijn de marges in deze branche niet. Met die 4.000 euro zou een zelfstandig taxiondernemer drie maanden aan vaste kosten kunnen overbruggen, en van de 1.500 euro bruto bijstand van de gemeente kunnen eten en drinken. Het is geen vetpot, maar een goede noodmaatregel. Ik hoop erg dat de overheid dit begrijpt. En dat beide regelingen dus ook worden opengesteld voor zelfstandigen en kleine familietaxibedrijven met voornamelijk eigen arbeid. Bij sommigen staat het water tot aan de lippen.’

 

‘sommige taxichauffeurs staat het water tot de lippen’

 

‘Overigens geldt de nijpende financiële situatie ook voor touringcarvervoer, waaronder ook veel relatief kleinere familiebedrijven. Alle themaparken en scholen zijn dicht, er wordt niet meer gereisd. Hun seizoen begint juist altijd eind maart. Het vervoer dat nog mondjesmaat doorgaat, bijvoorbeeld dat van werknemers voor grote bedrijven, kost ondernemers juist weer meer geld omdat ze nu – terecht – aan allerlei hygiëneregels moeten voldoen. En ook zij komen niet in aanmerking voor het noodloket. Terwijl voor kleine familiebedrijven in het touringcar- en taxivervoer de NOW, de steunregeling voor lonen, ook minder betekenis heeft. Het resultaat is dat ze overal naast grijpen.’

 

Wat doen uw leden – van grote bedrijven tot zzp’ers – zelf om deze tijd door te komen?

‘Ik zie mooie initiatieven ontstaan. Bedrijven gaan bijvoorbeeld maaltijden bezorgen, vaak uit goodwill, omdat ze echt geworteld zijn in de lokale gemeenschap. Dat gebeurt in heel Nederland. We zien ook dat taxibedrijven worden gevraagd om coronapatiënten die bijvoorbeeld een nierdialyse nodig hebben, te vervoeren. Ons advies was in het begin van de crisis om die cliënten te verwijzen naar de ambulancedienst, maar die hebben capaciteitstekorten, dus springen onze leden bij. Verder zijn buurtbussen in het hele land uitgevallen omdat de vrijwilligers die die bussen normaal gesproken rijden, in de risicogroep voor corona vallen. Daar springen onze leden nu ook in. Maar het is natuurlijk lang niet genoeg om alle klappen op te vangen.’

 

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.  

 

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

coronacrisiscoronaviruscovid-19interviewtogs-regeling