Jacqueline Cramer: 'Wacht niet op de overheid'

Kantoren die hun energiehuishouding overdragen; hele woonwijken die beheerd worden door een op energiebesparing gerichte Energy Service Company? Als het aan de nieuwe voorzitter Jacqueline Cramer van ESCoNetwerk.nl ligt, is dat de toekomst.

 

Ondernemers moeten hun energiehuishouding uitbesteden?

'Ja, in Nederland is daarmee nog een wereld te winnen. In het buitenland zijn er al veel meer voorbeelden van serviceverleners die de energiehuishouding van een kantoor, bedrijf of een heel complex overnemen. In het Verenigd Koninkrijk en Duitsland loopt het beter dan in ons land. Zo'n overdracht is niet alleen goed voor het milieu, maar ook de energierekening wordt verlaagd en het schept werkgelegenheid. Als zo'n contract afgesloten is, worden gebouwen bijvoorbeeld beter geïsoleerd, of worden nieuwe energiezuinige ketels geïnstalleerd of van duurzame energie voorzien door zo'n ESCO.'

 

Hoe werkt zo'n ESCO-project precies?

'Een 'energiedienstenbedrijf' neemt het beheer van de gehele energiehuishouding over. Dus niet alleen de installaties, maar kijkt ook hoe energie bespaard kan worden. Een bedrijf of een woningcorporatie maken samen met ESCO een plan, en prijs- en prestatieafspraken. Hoeveel moet er geïnvesteerd worden om een bepaalde doelstelling te halen? Wat gebeurt er als het bedrijf krimpt? Of als de energieprijzen dalen, of stijgen? Als het goed is daalt de energierekening en CO2-uitstoot voor de opdrachtgever in ruil voor een bijdrage aan de ESCO.'

 

Waarom loopt Nederland achter?

'Koudwatervrees, denk ik. Hier heerst de mentaliteit van: eerst zien, dan geloven. Deels ook, omdat het bedrijfsleven het aan de overheid overliet met initiatieven te komen. Men zat op elkaar te wachten. Het heeft ook te maken met de financiering. Eén pand of een complex zoals bij de Rotterdamse zwembaden is gebeurd, zuiniger laten draaien na een investering, gaat nog wel. Mocht er iets veranderen in de loop der jaren, als bijvoorbeeld de opdrachtgever minder kantooroppervlakte gebruikt, dan is dat nog wel op te vangen door één partij. Dat wordt anders als je een contract krijgt voor het energiebeheer van honderdduizend huizen. Daar moeten keiharde juridische en financiële afspraken over gemaakt worden.'

 

Welke hobbels moeten er nog genomen worden?

'We willen de financiering voor de energiebesparing anders organiseren, want de kosten gaan zoals altijd voor de baat uit. Ons netwerk richt zich daarom ook op pps-initiatieven (publiek-private samenwerking; red.). Als bedrijfsleven en overheid op dat gebied samen- werken dan kun je veel meer bereiken dan wanneer je het in je uppie doet. Waar het dan om gaat is: welke partijen willen de verantwoordelijkheid nemen om de risico's te dragen voor het doen van een investering? Je moet toch ook enige zekerheid hebben dat je het geld eruit krijgt.'

 

Er wordt nu gesproken over grote projecten?

'Er wordt gesproken hoe de bouw een boost kan krijgen als je in een klap honderdduizenden woningen energiezuiniger zou maken. Als het gaat om grote projecten zoals de woningbouw dan zal dat toch moeten lopen via een revolverend fonds waarvoor een overheid, pensioenfonds of bank garant staan. Dat geld komt op termijn allemaal terug. Tegelijkertijd zouden er al bij aanvang van de bouw of renovatie betere, langlopende onderhoudscontracten afgesloten kunnen worden bij het energiebeheer, waardoor de faalkosten dalen. Nu zie je toch vaak dat projecten slecht overgedragen worden als ze opgeleverd zijn.'

Dit artikel komt uit de print Forum