Een scheefgeplakt etiket op de pot van zijn zelfgemaakte soep? Dat vindt groenteboer Martijn Oosterik juist charmant. Hij heeft zijn hart verpand aan de mensen met een verstandelijke beperking van de lokale dagbesteding die de etiketten plakken. ‘Investeren in de samenleving is een soort reclame.’
Achterin de Groentehal van Martijn Oosterik in hartje Tubbergen is het soms drukker dan in de winkel. Daar is de 120 vierkante meter grote ‘snijhal’ met keuken waar groentepakketten en kant-en-klaar maaltijden worden gemaakt onder leiding van een kok.
De kleine plattelandsgemeente kan niet zonder haar ondernemers, dat weet Martijn Oosterik zeker. ‘Voor de samenleving en het verenigingsleven zijn lokale ondernemers hartstikke belangrijk. Er is geen voetbalveld waar ik geen sponsorbordje heb. Sport bedrijven, muziek maken, toneel spelen: het maakt een gemeenschap levendig. Het grootwinkelbedrijf sponsort zoiets niet.’
Het is echt werk, geen tijdverdrijf
De dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking van Aveleijn kwam bij toeval op het pad van de ondernemer. ‘De lijntjes zijn hier kort’, zegt Oosterik. ’De vrouw van de neef van mijn vriendin werkt daar. Wij maken eigen soepen voor de winkel en ik zocht mensen om de potten te etiketteren. Dus gooide ik een balletje op en vroeg of hun cliënten dat kunnen. Dat kunnen ze en ze willen het graag, want het is echt werk, geen tijdverdrijf. Je moet er niet op letten dat af en toe een etiket scheef zit. Dat vind ik wel weer charmant. En je moet het werk niet in een uur gedaan willen hebben.’