Gevolgen Brexit: hoe Eemshaven verrast werd met een veerdienst

Voor Groningen zou de Brexit weleens onverwachte gevolgen kunnen hebben. Want met de komst van een veerdienst tussen Schotland en Eemshaven breken er nieuwe gloriedagen aan. Toch? 'Voor de regio is dit mega.'

 

Zachtjes klotst het water tegen de kade. De terminal van Sealane in de Groningse Eemshaven ligt er nu nog rustig bij. Maar straks – ná de Brexit – meert daar een veerboot aan van het Schotse TEC-Farragon. Ron Mulder, manager sales bij Sealane ziet het al voor zich. ‘Het gaat gewoon gebeuren’. En hij is er nu maar druk mee.

 

Gevolgen Brexit: lange rijen in de haven

Als die Brexit een feit is, verwachten logistieke bedrijven lange rijen bij de bestaande havens. Dat maakt de opening van een veerdienst op een kleine haven ineens reuze interessant. Al klinken er ook kritische geluiden. De mogelijkheid van een veerdienst tussen Schotland en de Eemshaven werd immers al eerder onderzocht. En bleek niet rendabel. Er is redelijk wat export van Schotland naar Nederland en Noord-Duitsland – hout, whisky, grondstoffen. Alleen andersom is er nagenoeg geen export van Nederland naar Schotland. Dat betekent: volle boten heen, lege terug.

 

hij kent de kritiek: de veerdienst zou niet rendabel zijn: 'onzin'

 

'Onzin', zegt Mulder. Hij gelooft er in. Vanwege de Brexit én vanwege de drukte die bij andere havens wordt verwacht. 'Onze vergunning moet nog wel worden aangepast naar die van een passenger terminal', merkt hij op. En zo zijn er nog wel wat meer dingen die geregeld moeten zijn vóór de eerste veerboot kan aanlanden. De routing op het terrein – de stromen van mensen en goederen – moet worden aangepast. Er is nog rijdend materieel nodig om containers op de schepen te laden. En de hele douane moet opgetuigd worden.

 

Het wachten is op de financiering

'Het kan zijn dat we ook nog aanpassingen aan de kade moeten doen of veiligheidsmaatregelen moeten treffen om te zorgen dat het schip veilig aan de kant kan komen. TEC, de opdrachtgever, laat daarvoor een computersimulatie uitvoeren. Het is een groot schip, vergelijkbaar met dat van de ferry in Hoek van Holland. Je wil toch weten hoe dat zich gedraagt bij bepaalde windsnelheden.' Maar eigenlijk is het wachten vooral nog op de financiering, zegt Mulder. 'Dan is er weinig dat het kan tegenhouden. Bedrijven zien hier brood in. Lubbers Logistics heeft al aangekondigd te kijken of ze zich hier kunnen vestigen.'

 

'schoonmakers, personeel aan boord en in de haven, heftruckchauffeurs: die hebben we allemaal nodig'

 

Hij kent de kritiek van mensen als hoogleraar internationale handel en regionale economie Bart Los (Rijksuniversiteit Groningen) die stellen dat het concurrentievoordeel van snelle afhandeling maar van korte duur zal zijn. 'Voor de regio is het mega', zegt Mulder. 'We zullen schoonmakers nodig hebben, mensen die het eten en drinken aan boord verzorgen, personeel dat hier op de Eemshaven rondloopt. Heftruckchauffeurs.'

 

Vanaf april vaart de eerste boot

De veerdienst zal zich in de praktijk moeten bewijzen. Al vaart er na 31 oktober of op welke datum de Brexit ook zal ingaan, nog geen boot tussen Schotland en de Eemshaven. 'Het schip is al vanaf 1 oktober beschikbaar. En die dingen kosten geld.' Dus heel lang kan het niet meer duren, hoopt hij. 'April is meer realistisch.'

 

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.