Europese verkiezingen: ‘Kritiek op Europa is makkelijk’

Wat als de populistische partijen winnen bij de Europese verkiezingen? Daar kan ECSA topman Martin Dorsman zich nu al zorgen over maken. Want dit zijn de gevolgen voor de Europese reders.

 

Verwachting van de Europese verkiezingen:

‘De peilingen voor de Europese verkiezingen wijzen op verlies van de gevestigde partijen en winst voor de meer populistische partijen. Als dat zo is, zal de effectiviteit van het Europese beleid afnemen, en daar hebben wij ook last van. Meer specifiek is het beleid ten aanzien van migranten die de Middellandse Zee oversteken voor ons van belang. Als de gebrekkige onderlinge solidariteit tussen de EU-lidstaten ertoe leidt dat de migranten die door koopvaardijschepen worden gered nergens aan wal kunnen worden gezet, levert dat veiligheidsrisico’s op voor de bemanning.’

Onze man in BrusselBrussel maakt zich op voor de Europese verkiezingen van 23 tot 26 mei. Ook de lobbyisten en allerhande belangenbehartigers die er dagelijks rondlopen. Onder hen de Nederlandse directeuren van de brancheorganisaties van de Europese reders, chemiebedrijven en banken. Wat willen zij voor hun sector en wat verwachten zij van de verkiezingen? Vandaag deel 1 met Martin Dorsman, directeur van de European Community Shipowners' Associations.

Wat reders van de EU willen:

‘De zeescheepvaart is een mondiale sector, dus hebben we ook het liefst te maken met mondiale regels. We vallen bijvoorbeeld niet onder het Europese ETS-systeem van CO2-rechten, en dat willen we graag zo houden. Dat betekent wel dat de sector in mondiaal verband moet laten zien dat het menens is met de vermindering van CO2-uitstoot met 50 procent in 2050 ten opzichte van 2008. In mei is het de bedoeling om daarover afspraken te maken die voor 2023 moeten ingaan.’

Wie is Martin Dorsman?Martin Dorsman is de directeur European Community Shipowners' Associations (ECSA). Een organisatie opgericht in 1965, die 20 nationale rederijorganisaties vertegenwoordigt. De Europese rederijen vormen 40 procent van de mondiale vloot. Zij hebben een gezamenlijke omzet van 147 miljard euro en bieden werk (te land en ter zee) aan 2,1 miljoen mensen.

Daar loopt Martin Dorsman tegenaan:

‘Niet zozeer een persoonlijke frustratie maar wel een groot Europees vraagstuk is China, met name op het gebied van concurrentie. China probeert, overigens net als Zuid-Korea, de eigen scheepvaartsector te bevoordelen. Het internationale machtsspel neemt toe, de rol van multilaterale instituties neemt af. Dan is de Europese Unie voor het afsluiten van handelsverdragen hard nodig. Kritiek op Europa is makkelijk, maar laten we niet vergeten dat Europa ook goede dingen doet.’

 

‘Laten we niet vergeten dat Europa ook goede dingen doet’

 

‘Van een andere orde is het EU-beleid ten aanzien van visa voor zeevarenden. Tot dusver kunnen zij gebruikmaken van een visum dat meerdere keren geldig is. Daar zijn wij voorstander van, want soms is het nodig om voor de aflossing van de bemanning snel mensen in te vliegen. Er is inmiddels besloten om het aan de lidstaten over te laten of ze nog zo’n soort visum willen afgeven. Het argument is veiligheid: wie komt er allemaal de EU binnen? Daar zijn wij niet blij mee, omdat er met zeevarenden geen veiligheidsrisico’s zijn.’

 

Typisch Brussel:

‘Wat mij opvalt is dat de ambtenaren hier goed benaderbaar zijn. In Nederland houden ambtenaren vaak meer afstand tot het bedrijfsleven. Er lopen hier sowieso veel belangenpartijen en ngo’s rond, en die hebben overal een mening over. De discussie gaat vaak op basis van oneliners. Daar moet je een goede reactie op hebben.’

 

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief. 

Foto: Erik van der Burgt/VRBLD photofilm