12 MRT, 2015 • Van mening

'Elk kind moet het toneelstuk Anne kunnen zien'

Elk kind moet het toneelstuk Anne kunnen zien, vindt Harry van den Bergh. En ondernemers kunnen daarbij helpen, meent de voorzitter van de Stichting Educatief Programma ANNE. ‘Het bedrijfsleven heeft een maatschappelijke verantwoordelijkheid.’

We mikken erop dat dit jaar tienduizend kinderen van twaalf tot achttien jaar mee kunnen doen aan Project Anne. Ze bezoeken de voorstelling in combinatie met een lespakket of workshop. We willen jongeren een bepaald historisch besef bijbrengen. Niet alleen om te weten wat er toen is gebeurd, maar ook om te begrijpen wat de gevolgen zijn als je discriminatie en antisemitisme in onze huidige maatschappij toelaat.’

‘Het bedrijfsleven is gebaat bij een evenwichtige en tolerante samenleving. Daarom vraag ik bedrijven met klem om een school of klas in hun omgeving te adopteren. Binnenkort komen we onder leiding van VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer met een plan om zoveel mogelijk bedrijven te benaderen om ons initiatief financieel mogelijk te maken.’

‘Het is verschrikkelijk lastig om, ondanks alle voorlichting die er is, de betekenis van de Tweede Wereldoorlog over te brengen. Hoe maak je mensen duidelijk wat er echt is gebeurd? De getallen zijn verschrikkelijk en bij al die getallen horen gezichten. Het toneelstuk Anne biedt het gezicht en de geschiedenis.’

Elk kind het toneelstuk Anne moet kunnen zien

  • Eens, en sponsoring door het bedrijfsleven is een prima idee
  • Oneens, er zijn al genoeg films en documentaires over dit onderwerp
  • Eens, maar waarom zou het bedrijfsleven daaraan mee moeten betalen?
  • Oneens, dat moeten ouders en scholen zelf beslissen

Doe mee aan deze peiling:

iPad?
Download via de App Store
Androidtablet?
Download via Google Play

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.