11 SEP, 2014 • Omslag
Dijsselbloem, stop dit ook in je Prinsjesdagkoffertje!
Volgende week tovert minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem de Miljoenennota 2015 uit zijn koffertje. Waar gaat het kabinet de miljarden volgend jaar aan spenderen? Als het kabinet écht gaat voor groei, zijn dit de punten waar hij ondernemers en de samenleving een groot plezier mee zou doen.
De accijnsverhogingen op diesel en lpg van dit jaar hebben al laten zien niets op te leveren behalve veel ellende voor ondernemers in de grensstreek. Het alsnog terugdraaien van deze maatregelen, inclusief de nog geplande accijnsverhoging op tabakswaren van 9 cent per pakje, zou het kabinet sieren. Sowieso zouden er geen verhogingen meer moeten worden doorgevoerd zonder dat vooraf rekening is gehouden met de grens- en werkgelegenheidseffecten.
Beloofd is beloofd: het kabinet zal op Prinsjesdag een voorstel doen voor een Toekomstfonds, naar Noors voorbeeld gefinancierd met aardgasbaten. Dit fonds, een idee van D66-leider Alexander Pechtold, moet zich richten op duurzame economische groei door middel van onderzoek, innovatie en een innovatief mkb. Het kabinet moet ervoor zorgen dat dit fonds ook echt wat gaat voorstellen. Er moet genoeg geld in worden gestopt en dit geld moet ook aan de goede dingen besteed kunnen worden. Als het kabinet de eis stelt dat middelen alleen in revolverende projecten het geld moet dan 1 op 1 weer terug komen mag worden gestoken, sluit dat een belangrijk deel van de echte investeringen in de toekomst uit. Dan wordt investeren in onderzoek en innovatie bijvoorbeeld lastig.
De lasten op arbeid zijn te hoog. Daarom is het de hoogste tijd voor een belastingherziening. Deze moet dan wel tot een echte netto lastenverlichting leiden. Dat betekent dat de lasten niet gewoon verschoven worden naar andere belastingen dan de inkomstenbelasting. Als ook de werkgeverspremie voor de zorgverzekeringswet in deze operatie wordt betrokken, is een verlaging mogelijk naar een tarief van 35 procent tot een inkomen van 100.000 euro en een tarief van 45 procent daarboven.
In Nederland staan ongeveer 1 miljoen huishoudens ‘onder water’. Dat betekent dat de hypotheekschuld hoger is dan de waarde van de woning. Dat belemmert doorstroom op de woningmarkt en daarmee ook de arbeidsmobiliteit. Ook zullen veel van deze huishoudens nog jarenlang sparen om hun schulden af te lossen in plaats van consumeren. Het kabinet moet er daarom op inzetten om restschulden beter financierbaar te maken, eventueel met pensioenvermogen, en de verruimde schenkingsvrijstelling te behouden.
Het kabinet heeft nog voor 170 miljoen aan bezuinigingen ingeboekt staan op fiscale innovatie-instrumenten. Deze moeten geschrapt worden. Er is al voor vele miljoenen bezuinigd op innovatie. Nog meer zou de fundamenten van de innovatieregelingen aantasten en het economisch herstel frustreren. Ook moet de RDA (extra aftrek voor investeringen in apparatuur en andere uitgaven voor r&d-projecten) beter worden vormgegeven. Verrekening via de loonheffing maakt de regeling aantrekkelijker. Ook lost het verzilveringsproblemen op, bijvoorbeeld voor innovatieve starters die nog verlies draaien.
Na zeven magere jaren zitten veel bedrijven krap bij kas. Om te kunnen investeren moet er meer mogelijk worden. De nieuwe Nederlandse Investeringsinstelling zal een fonds voor achtergesteld vermogen opzetten, het kabinet investeert in een co-investeringsfaciliteit voor Business Angels en het Dutch Venture Initiative.
Het deel van het inkomen van mensen dat wordt opgeslokt door de lasten op arbeid is de afgelopen jaren sterk gestegen. Zolang daar niets aan gebeurt, komt het niet goed met de binnenlandse bestedingen. De werkgeverslasten zouden in 2015 eindelijk weer eens kunnen afnemen door lagere pensioenpremies en meevallende zorguitgaven. Het kabinet zou in de verleiding kunnen komen om elders weer lasten te gaan verzwaren. Niet doen!
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.