Deze ondernemer is piloot in zijn vrije tijd: ‘Een jongensdroom’

27-03-2018

Het begon als een hobby, maar liep al snel echt helemaal uit de hand. Ondernemer Gerben Schepers (Sel Chemie en Ducona Holland) is piloot in zijn eigen vliegtuig. En vliegt zelf naar zijn klanten. ‘Sneller en die vrijheid: het mooiste wat er is.'

 

‘Elke week zat ik in de auto om heel Europa door te crossen. Naar klanten, leveranciers en beurzen. Het beetje vrije tijd dat ik had, wilde ik aan mijn gezin besteden. Mijn beide zoons voetballen en ook daar wilde ik weleens langs de lijn staan. Maar ik wilde óók vliegen en piloot zijn. Toen dacht ik: ik moet dit om gaan draaien. En zakelijk gaan vliegen. Dat levert vaak ook nog tijdswinst op. Als ik eerst naar Amsterdam rijd en twee uur voordat de vlucht vertrekt op Schiphol moet zijn, duurt het uren voordat ik een keer bij een klant in het buitenland ben. Mijn eigen vliegtuig gebruiken als piloot is veel sneller. In een halfuur rij ik naar Stadtlohn, net over de grens bij Winterswijk, en haal ik mijn eigen vliegtuig uit de hangar. Met een beetje pech moet ik het toestel aftanken, maar anders ben ik binnen een kwartier de lucht in. In Duitsland en Frankrijk stikt het van de kleine vliegveldjes. Al heb ik als piloot aan een grasveld van 1.000 meter ook genoeg om te landen. Vaak zit ik dan maar een kwartier van mijn bestemming af.’

De uit de hand gelopen hobby vanWie: Gerben Schepers
Uit: Aalten
Is: dga van Sel Chemie en Ducona Holland uit Aalten
Hobby: piloot in zijn eigen vliegtuig (Cirrus SR22 G2 Turbo)

Als piloot boven de wolken

‘Als piloot leer je te vliegen op zicht; VFR heet dat. Op een kaart trek je lijnen tussen markante punten – zoals het punt waar de snelweg ophoudt bij Aalten, de afvalverbrandingstoren van Duiven, of een ander markant punt zoals een kerktoren of een splitsing van een autosnelweg met hoogspanningsmasten. Zo maak je een route. En in de lucht gebruik je er dan een stopwatch bij. Het mooiste van vliegen vind ik de vrijheid. Je hebt met bijna niemand wat te maken. Ik maak mijn vliegplan op de iPad, geef gas en ben weg.'

 

‘Het is gewoon sneller: zelf naar een klant vliegen’

 

'Als het dan grijs en grauw is in Nederland, en je vliegt als piloot nét boven de wolken, dan heb je het mooiste weer van de wereld. Ken je de term kastelenweer? Een kraakheldere lucht met zogenoemde cumulus wolken. Dat is vliegen op zijn mooist. Maar ik heb ook geleerd om met slecht weer te vliegen als piloot: instrument vliegen heet dat. Met navigatie, radiocommunicatie, en altijd tweezijdig contact met de verkeersleiding. Daar ben ik overigens absoluut niet eigenwijs in: met onweer of ijs ga ik niet de lucht in. Er zijn mensen om minder verongelukt.’

 

Gewoon omdat het kan: even virtueel 'meevliegen'

 

Piloot én ondernemer

‘Door een vriend raakte mijn vader, destijds directeur en eigenaar van Sel Chemie, rond zijn veertigste enthousiast over het vliegen. Hij dacht: nu of nooit. Als jongetje van 14 ging ik met hem mee naar de theoriecursus op vliegveld Teuge bij Apeldoorn, wel zo gezellig. Maar ik bleef plakken en werd net zo enthousiast, deed cursus na cursus en werd zo piloot. Op mijn 17de verjaardag deed ik praktijkexamen voor mijn brevet.' 

 

'Écht piloot heb ik nooit willen we worden: je bent dan toch een soort buschauffeur'

 

'Martin Schröder, de oprichter van Martinair, had een speciaal speldje in het leven geroepen voor piloten die op die jonge leeftijd al klaar waren, de Martin Schröder wing. Dat mocht ik komen ophalen in Rotterdam en als cadeau kon ik bij zijn directiesecretaresse een vlucht uitzoeken. Dat werd Orlando. In de cockpit van de DC-10 vloog ik mee: ontzettend gaaf. Maar écht piloot heb ik nooit willen worden. Heel oneerbiedig gezegd: op korte lijnvluchten ben je toch een soort buschauffeur. Bovendien haal ik veel plezier uit het ondernemerschap. Zakelijk vliegen is voor mij het beste van twee werelden.’

'Je hebt met niemand wat te maken.' Die vrijheid is voor Gerben Schepers het mooiste wat er is
'Je hebt met niemand wat te maken.' Die vrijheid is voor Gerben Schepers het mooiste wat er is
Foto: Rob Overmeer

Oké oké geen cockpit van een DC-10, maar wel een vlucht van Martinair