Deze horecaondernemers komen zélf met concurrent Thuisbezorgd

Voor horecaondernemers zijn bezorgplatforms een vloek en een zegen. Ja, ze zorgen voor extra omzet. Maar zijn ze niet té machtig geworden? ‘Concurrent Thuisbezorgd is er nu niet.’

 

John Sonneveld, eigenaar van Sushi Service Hellevoetsluis, had in 2010 een goed idee. Wat als hij nou eens sushi ging bezorgen aan huis? Dat deed nog geen enkel ander restaurant in zijn woonplaats Hellevoetsluis. Lekker en makkelijk toch? Een gat in de markt. Het enige onhandige was dat de mensen aan wie hij sushi bezorgde niet altijd contant geld in huis hadden, vond hij. ‘En dus sloot ik mijn restaurant aan bij Thuisbezorgd’, vertelt Sonneveld. ‘Handig, want klanten konden via hen met iDeal en creditcard betalen. En ik betaalde hen 6 procent commissie om mij dat uit handen te nemen.’ Met Sonneveld waren er veel meer ondernemers die gebruik maakten van de diensten van het platform. Nadeel van aansluiten bij Thuisbezorgd was dat ze geen lagere prijzen mochten hanteren op hun website, maar ach: waarom zouden ze? Een prima deal op deze manier. Want het levert ook nog extra omzet op. Vorig jaar kwam zo’n 420 miljoen euro horeca-omzet bij het platform vandaan.

 

Lokale concurrent Thuisbezorgd? 

Eigenlijk was Sonneveld dus best tevreden. Tot er begin dit jaar een brief bij hem op de deurmat viel van Thuisbezorgd. Wéér een prijsverhoging, de zoveelste van de afgelopen jaren: hij zou voortaan 13 procent moeten afdragen aan Thuisbezorgd. Sonneveld, hoofdschuddend: ‘En dat kan ik eigenlijk niet opbrengen. Over de gemiddelde bestelling draag je zo 15 procent af, want je betaalt ook nog opstartkosten en btw. Voor een klein mama-en-papa-bedrijf is dat teveel.’ Want reken maar mee: een horecaondernemer is zo’n 30 procent van zijn omzet kwijt aan inkoop van eten, 30 procent aan personeel en 10 procent aan huur. De overige 30 procent gaat naar belastingen, gas, water, licht, marketing, het salaris van de ondernemer zelf en… Thuisbezorgd (15 procent).
En dus richtte Sonneveld met collega-ondernemers uit Hellevoetsluis Hellefood op. Op de website – een lokale concurrent voor Thuisbezorgd – zijn nu tien restaurants te vinden. Sonneveld: ‘Iedereen die in Hellevoetsluis eten wil bestellen, komt toch bij ons terecht. Dus waarom niet op deze manier?’ Thuisbezorgd was niet blij met zijn actie, vertelt hij. ‘Bij wijze van ludieke actie boden wij de consument 13 procent korting op hun bestelling. Dat viel verkeerd.’

 

Echt concurrent Thuisbezorgd worden is moeilijk

Horecaondernemers die klagen over een platform waar ze zélf voor kiezen: is dat niet wat schizofreen? Nee, zegt Sleman Mirza, eigenaar van een wok-restaurant in Enschede. ‘Het probleem is dat je niet veel anders kan dan kiezen voor Thuisbezorgd – het is een brute marketingmachine.’ Hij geeft een voorbeeld. ‘Stel, je bent eigenaar van restaurant Cleopatra in Enschede. Iemand die naar jouw restaurant zoekt op Google, vindt eerst de advertenties van Thuisbezorgd. Omdat zij er geld tegenaan smijten om hun marktaandeel te vergroten. Als restaurant kun je daar nooit tegen opboksen. En dus blijf je afhankelijk van Thuisbezorgd.’ Het is dus ook maar de vraag of de platforms die lokale ondernemers oprichten veel succes gaan hebben: een echte concurrent voor Thuisbezorgd worden, is moeilijk.

 

'Thuisbezorgd is een brute marketingmachine: daar kun je nooit tegen opboksen als restaurant'

 

Teveel marktmacht, want: geen (echte) concurrent Thuisbezorgd

Feitelijk heeft Thuisbezorgd dus teveel marktmacht, zeggen de horecaondernemers. Al valt dat volgens de Autoriteit Consument en Markt (ACM) allemaal wel mee. Er zijn genoeg concurrenten voor Thuisbezorgd en de consument ondervindt er geen nadeel van, stelt ACM. En ondernemers hebben de vrije keus om zich aan te sluiten bij een concurrent van Thuisbezorgd. Daar wringt nou juist de schoen voor ondernemers zoals Sonneveld en Mirza. Niet meedoen is eigenlijk geen optie, zegt ook Robèr Willemsen, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland. ‘Platforms positioneren zich tussen de gast en de ondernemer en claimen met grote marketingbudgetten de eerste plaats in de zoekresultaten onder de naam van de ondernemers. Wie niet meedoet, is niet vindbaar.’

 

Laagste prijsgarantie is ondernemers doorn in 't oog

Maar horecaondernemers profiteren toch ook gewoon van internetplatforms zoals Thuisbezorgd? Hun bereik en klantenkring worden in veel gevallen vergroot. Sommige ondernemers zagen zelfs zoveel meer handel in de mogelijkheden van Thuisbezorgd, dat ze een extra restaurant openden alleen om hun bestellingen af te werken. Dat wordt ook niet betwist, zegt Willemsen: ‘We zien alleen nu dat een aantal platforms zó groot en machtig is geworden, dat ze eenzijdig prijzen en voorwaarden kan bepalen. Ze vragen steeds meer commissie, vragen om een laagste prijsgarantie – de zogenoemde pariteitsclausule – en houden alle data. Dat is niet eerlijk tegenover horecaondernemers.’

 

'een verbod op zo'n laagste prijsgarantie zou al zoveel schelen'

 

‘Een verbod op zo’n laagste prijsgarantie zou al zoveel schelen’, zegt Sonneveld. ‘Ik wil gewoon weer kunnen ondernemen. Of je rekent op je website geen bezorgkosten, of doet een ander actietje.’ Maar dat kan nu niet. En die 13 procent commissie, zegt hij, ‘die betaal je feitelijk alleen voor de reclame die ze voor je bedrijf maken. Ken je die reclames van Thuisbezorgd van een bezorger in een oranje jas?’ Sonneveld laat even een veelbetekenende stilte vallen. ‘Die bestaat niet. Dat zijn ónze bezorgers.’

‘Even als voorbeeld: een gemiddelde franchiseorganisatie vraagt 10, 11 procent aan zijn ondernemers en neemt dan marketing én een deel van je operationele kosten uit handen’, rekent Mirza voor. ‘Dan is 13 procent echt wel hoog.’ Het enige wat het platform doet, zegt hij, is de bestellingen die ‘je als restaurant sowieso zou krijgen’ doorzetten via een platform inclusief administratiekosten die de ondernemer betaalt. ‘Diensten zoals Foodora en Deliveroo hebben een totaal ander concept. Die hebben eigen bezorgers, zodat ze je het totale bezorgproces uit handen nemen. Je ziet daar ook veel restaurants in stappen die daarvoor niet aan bezorging deden.’ Foodora en Deliveroo kosten de ondernemer overigens wel meer. En zijn daarmee geen echte concurrent voor Thuisbezorgd dus, vinden de horecaondernemers.

 

Ondernemers beginnen zelf concurrent Thuisbezorgd

Het deed Mirza in elk geval beseffen dat het anders moest. Met een paar andere ondernemers werkt hij nu aan Eten.com, een platform dat restaurants 6 procent wil gaan rekenen. En een concurrent moet zijn voor Thuisbezorgd. Opgezet als corporatie, zodat ondernemers zelf zeggenschap hebben. ‘Om controle over de branche terug te krijgen,’ zegt Mirza. ‘De regie moet weer terug bij ons: de ondernemers.’

Wat Koninklijke Horeca Nederland wil dat er verandertKoninklijke Horeca Nederland wil een verbod op de laagste prijsgaranties, die ook wel pariteitsclausules heten. In sommige Europese lidstaten, zoals Italië, Oostenrijk en Frankrijk zijn die al bij wet verboden als het gaat om het aanbieden van hotelkamers. België en Zwitserland zijn ermee bezig, terwijl het in Duitsland de toezichthouder zelf is die platforms verbiedt zulke clausules te hanteren.
Ook wil de branchevereniging dat horecaondernemers zelf beschikking krijgen over de gast- en betaaldata van hun gasten als die hebben besteld via een platform. VNO-NCW en MKB-Nederland willen dat het kabinet de problematiek serieus onderzoekt waar ondernemers mee te maken hebben als ze gebruik maken van online platforms. Niet alleen in de bezorgsector, maar bijvoorbeeld ook in de hotelsector.

Zo reageerde Jitse Groen, ceo van Thuisbezorgd, op de klachten van KHN: