Dag1 stookt onrust in de uitzendbranche: ‘Ons kopiëren? Doe dat maar!’

Maartje Daamen en Ingrid de Graaf: onthoud die namen! Deze ondernemers gaan de uitzendbranche opschudden met Dag1. En dat beeld van het meisje met de eindeloze kaartenbak en de cv-schuiver verdrijven ze van harte. ‘Mijn uitgangspunt is: iedereen kan werken met plezier.’

 

Het begin van Dag1 (‘Dit wordt de eerste dag van je nieuwe baan’) is een typisch geval van de één heeft een plan, de ander heeft durf. Maartje Daamen en Ingrid de Graaf waren ooit collega’s bij uitzendbureau Unique. Hoewel de carrières zich daarna binnen het bedrijf splitsten, bleef het contact. De Graaf was landelijk manager Unique Finance en Daamen was regiomanager Noord-Holland bij Start People (beide dochterbedrijven van USG) toen ze tijdens hun jaarlijkse lunch in 2011 besloten voor zichzelf te beginnen. Daamen wilde al van kind af aan eigen baas zijn, maar met wát wist ze niet precies, en De Graaf had wel een plan, maar zette de stap nog niet naar zelfstandigheid.

 

Iedereen kan werken met plezier volgens Dag1 

‘Het viel ons op dat veel werknemers zich niet op hun plek voelden, terwijl wij ervan overtuigd zijn dat iedereen kan werken met plezier’, zegt Daamen. ‘Mensen nemen banen terwijl de bedrijfscultuur, de functie en hun ambities niet op elkaar aansluiten. Wij vonden beiden dat daar in recruitment te weinig aandacht voor is. De praktijk is namelijk dat wanneer er een vacature wordt gemeld, iemand gaat zoeken in de kaartenbak en er een aantal kandidaten wordt voorgesteld met op papier de passende opleiding en ervaring. Maar eigenlijk moet je dieper graven dan het papieren cv. Bij bedrijven zijn het de hrm-mensen die beslissen over een vacature, terwijl de nieuwe man of vrouw met de mensen van de afdeling moet werken. Wij lopen dáár dus rond, vragen en onderzoeken en maken op die manier de juiste cultuurmatch.'

 

Tekst gaat na de foto verder

'Een hond op kantoor leek ons gezellig, maar was in de praktijk nogal een gedoe. Dan maar een nep buldog voor het pand'
Foto: Mark Horn

Deed iedereen Dag1 maar na?

Er zit ook wel wat zendingsdrang bij Daamen en De Graaf. ‘Wat jullie doen, doet toch iedereen, horen we weleens. Was het maar waar. Echt, het lijkt me te gek als de andere bureaus ons gaan kopiëren. Dan hebben we de sector in beweging gebracht in plaats van er alleen maar tegenaan geschopt.’ Het concept vereist ook wel wat van de medewerkers van Dag1. ‘Dat wil niet zeggen dat je per se jong moet zijn. Ongeveer 40 procent van onze medewerkers heeft heel veel ervaring in recruitment, soms wel 20 jaar. Je moet een open mind hebben en nieuwsgierig zijn. De rest kun je aanleren. Wij hebben twee coaches in dienst die 48 uur per week alle medewerkers coachen.’

 

 

'Een echte hond op kantoor bleek in de praktijk nogal zielig'

 

Dag1 begon vanuit de woonkamer 

‘In 2012 zijn we letterlijk in mijn woonkamer begonnen met twee bureaus, twee laptops, veel motivatie en nul klanten’, zegt Daamen. ‘Nu hebben we vijf teams die in vier regiokantoren werken en we willen elk jaar verdubbelen. Ik hoor weleens: ‘Wat leuk dat je voor zelf bent begonnen en fijn dat het bedrijf zo groeit’, maar dit was ons plan vanaf het begin. Als je iets goeds kan neerzetten in een economische crisis, weet je dat het businessmodel goed zit. Ingrid en ik zijn heel verschillend, maar vinden elkaars manier van werken uitdagend en complementair. Ik creëer vanuit passie en chaos, Ingrid is meer van rust en structuur.’

 

De roze hond van Dag1

Wie nu het hoofdkantoor in Utrecht van Dag1 binnenkomt, moet eerst langs een grote roze kunststof hond bij de ingang. ‘Ingrid en ik wilden een hond op kantoor, dat leek ons gezellig. Maar toen we het een keer in de praktijk meemaakten, bleek dat zielig te zijn voor de hond en een heel gedoe. Dus dan maar een grote nep buldog voor het pand. Ik ben nogal gek op magenta roze, dus dat is de bepalende kleur van ons hoofdkantoor én van de hond. Elk kantoor heeft een andere kleur. Rotterdam heeft groen, Breda oranje en Amsterdam blauw. De medewerkers hebben de kleur gekozen waar ze blij van werden, dus ik denk dat er in de toekomst wel dubbele kleuren komen.’

 

'Steeds weer nieuwe mensen inwerken is ook een kostenpost'

 

Cv-schuivers en echte specialisten

De aanpak van Dag1 is arbeidsintensief in vergelijking met de concurrentie, maar Daamen is ervan overtuigd dat het de nieuwe weg is. ‘We zijn wat duurder dan de cv-schuivers, maar goedkoper dan de echte specialisten. Bedrijven vragen weleens of het nu echt nodig is om zo veel moeite te doen voor een receptioniste. Wij vinden dat iedereen invloed heeft op een goede bedrijfscultuur. Juist de receptioniste en ook de stagiair. En bij bedrijven hebben ze ook geen zin in tien gesprekken en dan maar hopen dat er iemand tussen zit. Als de aansluiting tussen de kandidaat en zijn toekomstige werkplek goed is, blijven mensen er langer werken. Wij zien bij ons 1 à 2 procent uitval in de eerste zes maanden ten opzichte van de gebruikelijke 20 procent. Steeds weer nieuwe mensen inwerken is ook een kostenpost.’