21 JAN, 2015 • Buitenland
Cuba bedreigt Aruba
Sinds die ene hand van Barack Obama en Raúl Castro lijkt alles veranderd. En is iedereen zenuwachtig op Aruba: Cuba en de VS zoeken toenadering. Stort de Arubaanse economie nu in?
Onder de tropische zon flaneren toeristen langs souvenierwinkeltjes en plezierjachten aan de kade van Oranjestad. Meer dan één cruiseschip ligt aangemeerd en over zee komen de vliegtuigen aan die nieuwe ladingen bezoekers brengen naar vliegveld Koningin Beatrix. Aruba is hot in de VS. Vooral in New York en Boston. Maar hoe lang nog?
Witte stranden
Toen toerisme-pionier Jan de Ruijter in de jaren zeventig de eerste charters met goktoeristen uit de VS naar Aruba haalde, was de boodschap al: ‘Als Cuba opent, dan ziet u ons niet meer terug’. Maar Cuba bleef dicht en het werden hoogtijdagen voor het toerisme op Aruba. Na de Holiday Inn, waar De Ruijter manager was, vestigde de ene na de andere keten zich langs de witte stranden.
Tot eind vorig jaar president Obama en Raúl Castro aankondigden dat zij de relaties gaan normaliseren. Alle obstakels voor een tripje naar Havana of de stranden van Varadero worden weggenomen. Raakt dat Aruba? Nou zeker: 58 procent van de bezoekers is uit de VS afkomstig. En het toerisme is sinds de sluiting van raffinaderij Valero in 2012 veruit de meest dominante werkgever.
Geen slechter moment
Het had op geen slechter moment kunnen gebeuren. Ondernemers klagen al tijden over het ondernemersklimaat. Geld voor extra overheidssteun is er niet: premier Mike Eman haalt, na duur stimulerend beleid tijdens de crisisjaren, nu fors de broekriem aan. En hoewel Eman Europese bedrijven wil aantrekken om van Aruba een hub te maken naar Latijns-Amerika, blijft het bijzonder lastig een onderneming te starten.
‘Alleen al een bankrekening openen is een lijdensweg’, zegt Jamal Mahawat Kahn, tot voor kort voorzitter van de Kamer van Koophandel. ‘Banken willen alle documentatie zien en ook nog eens een verklaring waar het aandelenkapitaal vandaan komt’. Daarnaast zijn internationale geldtransacties prijzig, en zeevracht is helemaal ‘hemeltergend duur’.
Kant en klaar
Het belangrijkste dat de regering zou moeten doen is schrappen in het aantal verplichte vergunningen, meent Mahawat Kahn. Want die werken niet alleen discriminerend niet-Arubanen moeten meer vergunningen aanvragen dan Arubanen het neemt teveel tijd in beslag. Tot soms wel drie tot vier maanden. ‘Terwijl er rapporten klaar liggen met kant-en-klare oplossingen.’
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.