Carola Schouten (ChristenUnie): ‘Politici onderschatten impact hun wetten’

Wat hebben Kamerleden met ondernemers en het bedrijfsleven? Hoe scoren zij op de economische meetlat? ChristenUnie-Kamerlid Carola Schouten: ‘Je zit als bedrijf niet op een eilandje.’

Christelijke economie?
‘Ik heb van huis uit meegekregen dat je verantwoordelijkheid moet nemen in de samenleving, die niet alleen uit de overheid of de markt bestaat. Voor werkgevers is er meer dan winst maken. Je zit als bedrijf niet op een eilandje. Dat staat los van de vraag of je gelooft of niet.’
‘Bij het ondernemersnetwerk dat ik binnen de ChristenUnie heb opgericht, merk ik dat veel ondernemers dezelfde motivatie hebben, of het nu om grote of kleine bedrijven gaat. Ze willen goed omgaan met hun werknemers en hun leveranciers, en zijn gericht op de lange termijn en duurzaamheid. Voor een publicatie interview ik ondernemers om te kijken of het klopt dat zij steeds meer door winst worden gedreven, zoals wordt beweerd. Dat is tot dusver zeker niet mijn conclusie.’

Ondernemershart?
‘Ik ben opgegroeid op een boerderij met koeien. Mijn vader overleed toen ik 9 was. Daarna moest mijn moeder de boerderij met drie meiden runnen. Het was hard werken maar ook mooi om te doen. We zetten het werk van mijn vader voort, als vrouwen in een mannenwereld. Als je echt wilt, dan kom je een heel eind, met de hulp van anderen. Op de boerderij is mijn liefde voor ondernemen ontstaan. Ik hield mij bezig met de financiën: investeringen, de inkoop van grondstoffen.’

Boerin blijven?
‘Nee, ik had meer met ondernemen dan met het boerenleven. Dat moet je niet romantiseren. Het is een snoeihard bestaan, zonder vakantie. Op een gegeven moment hebben we de boerderij verkocht. Ik wilde meer over ondernemen leren, dus ben ik bedrijfskunde gaan studeren in Rotterdam. Ik voel me inmiddels Rotterdammer. De mentaliteit van ‘geen woorden maar daden’ spreekt mij wel aan. Grote projecten worden gewoon opgepakt en binnen de planning opgeleverd.’

De politiek in?
‘Tijdens mijn studie kon ik stage lopen bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Ik vond het interessant om te onderzoeken hoe wetgeving van invloed is op keuzes van bedrijven. Politici onderschatten de enorme impact die wetgeving kan hebben. Kijk naar de Wet werk en zekerheid. Ik spreek kleine ondernemers die hun werknemers graag zekerheid willen bieden maar het risico van vast personeel te groot vinden. Eén zieke werknemer kan het hele bedrijf naar beneden trekken.’
‘Na mijn studie wilde ik in het buitenland werken en in het bedrijfsleven. Maar ik kon bij SZW blijven en van het één kwam het ander. Ik werd beleidsmedewerker bij de ChristenUnie, en raakte geïnteresseerd in de politieke kant. Je kunt zeggen dat ik langzaam naar de politiek dreef.’

Bewondering voor?
‘Ondernemers die hun weg vinden met alle dilemma’s die zich voordoen. Ze weten dat ze op een gegeven moment werknemers moeten ontslaan, ook al vinden ze dat niet makkelijk. Makkelijk is om in zo’n geval geen keuze te maken en aan de zijlijn te blijven. In de politiek geldt dat ook. De intentie van een wet kan goed zijn, maar in de praktijk blijkt de wet niet goed te werken. Dan moet je dat gewoon toegeven en zorgen voor een goed herstel. Een ondernemer schiet ook niet altijd raak.’

Hekel aan?
‘Bedrijven die constructies bedenken om belastingbetaling te ontwijken of te ontduiken, zoals Starbucks. Zij hoeven geen of minder belasting te betalen, terwijl het koffietentje om de hoek het volle pond moet betalen. Dat is niet eerlijk ondernemen.’

Werkgever of werknemer?
‘Werkgever, want zonder hem geen werk. En een goede werkgever denkt ook in het belang van de werknemer.’

Markt of overheid?
‘Markt, maar die wil ik dan wel oprekken tot de samenleving. De overheid kan het niet alleen.’

Geeft zichzelf een: 8
 

Foto: In de Markthal, ‘symbool van ondernemend en hip Rotterdam, en een project waarvoor je de overheid én het bedrijfsleven nodig hebt’.

Lees meer over
Dit artikel komt uit de print Forum