18 JUN, 2015 • Opinie VNO-NCW

ACM, stop met remmen. Maar stimuleer juist duurzaamheid

  • Bedrijven maken graag afspraken over duurzaam ondernemen
  • Maar worden nog teveel belemmerd door de ACM

Minder zout in voeding. Betere arbeidsomstandigheden in de textielsector. Of – al vaak genoemd – de kip van morgen, duurzamere kip. Het zijn maatregelen waar bedrijven laten zien dat ze duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel hebben. Soms moeten ze daar wel bij samenwerken, om zo te zorgen dat de hele sector meegaat de goede kant op. Het is in dat licht extra jammer dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) nog te vaak op de rem gaat staan als bedrijven verder willen verduurzamen.

Initiatieven waarin bedrijven willen werken aan duurzaamheid worden nu veelal door de ACM naar de prullenbak verwezen omdat ze volgens de toezichthouder leiden tot kartels. Dit is onterecht, omdat samenwerking vaak nodig is. Bedrijven worden terughoudend als uitspraken tot onzekerheid leiden. Vaak wordt dan geroepen dat de ACM zich beweegt binnen de regels die gesteld zijn door de overheid. Dat klopt, maar er is nog ruimte te over binnen de huidige wetgeving. Niet voor niets was ook de staatssecretaris teleurgesteld toen de ACM besloot om de kip van morgen niet toe te staan.

Maatschappelijke belangen, niet-monetaire effecten en duurzaamheidseffecten op de langere termijn moeten daarom een veel nadrukkelijkere plaats krijgen in de afwegingen van de ACM. Daarnaast moet de ACM vooraf aangeven wat wel niet kan, zodat bedrijven niet in onzekerheid zitten. Het zou zonde zijn om niet meer te willen werken aan duurzaamheid omdat de uitkomst van te voren totaal onduidelijk is.

Daarnaast zou het Nederlands voorzitterschap van de EU in 2016 een goed moment zijn om een fundamentele discussie binnen de EU te starten over de belemmeringen van de mededingingswetgeving voor verduurzaming van de economie. Niet alleen mededingingsjuristen, maar ook experts op het gebied van duurzaamheid kunnen zo een zorgvuldige en diepgaande discussie voeren welke regels aangepast moeten worden. Dan ontstaat er hopelijk meer ruimte voor bedrijven die duurzaam en maatschappelijk verantwoord willen ondernemen.

Handig: de wekelijkse Forum-alert

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.

acm (autoriteit consument en markt)concurrentievervalsingduurzaam ondernemenduurzaamheidduurzame productiemarktwerkingmededinging