21 JAN, 2015 • Creatief in Holland
Opeens moet de baard eraf
Activiteit: ontwerpen van ‘bedrijfskritische’ apps
Een van de 150 app-ontwikkelaars in Nederland
Bekend van onder andere apps voor Al Jazeera, TVgids.nl, de politie, de kranten van uitgever Wegener en de RSS feed van de NOS
Het nieuwe kantoorgebouw van app-ontwikkelaar Service2Media in Enschede is… nou ja… saai. Gloednieuw, vrijwel leeg. Geen nerds, geen hipsters, geen trendy bar voor de lunch. Een naambordje bij de deur ontbreekt nog. Toch bestaat het bedrijf al tien jaar, won prestigieuze prijzen als de Deloitte Fast Fifty en heeft vestigingen in binnen- en buitenland. Directeur Marcel Smits loopt nog wat onwennig rond. Het bedrijf is net voor Kerst verhuisd en hijzelf heeft de feestdagen doorgebracht bij zijn gezin in San Francisco.
‘Gameontwikkelaars dragen ruitjeshemden en leven op koffie, dat is een heel andere soort’, zegt Smits. ‘Wij maken bedrijfskritische mobiele applicaties. Apps die voor een bedrijf belangrijk zijn om geld mee te verdienen of te besparen. Die de bedrijfsvoering raken als ze uitvallen. Bijvoorbeeld de apps voor kranten.’
Volgens Smits staan we nog maar aan het begin van de app-revolutie. ‘Mijn dochters pakken voor alles hun telefoon’, schetst Smits. ‘Informatie gaat van de computer naar mobile first. Bankzaken, de tv-gids, niemand wil meer naar een website. Je kunt dat doortrekken naar urendeclaraties, kostenspecificaties, aangifte van inbraak of schade. Met een mobieltje of tablet kun je meteen een foto maken van de schade en die bij het formulier voegen. De telefoon weet waar je bent en kan aanbiedingen doorsturen van winkels waar je graag komt op het moment dat je in de buurt bent. Dat stelt hoge eisen aan de apps als het gaat om bedrijfszekerheid en veiligheid.’
Het afgelopen jaar was een moeilijk jaar voor Service2Media. Er moest goed gesaneerd worden. ‘Dit is wat volgens mij veel gebeurt bij ons soort bedrijven’, denkt Smits. ‘We zijn te snel gegroeid. We dachten dat we alles voor iedereen konden doen, overal ter wereld. Dat kun je je veroorloven als je nog met zijn vijven bent, niet bij een bedrijf met vijftig of honderd medewerkers.’ Er volgt een gepijnigde glimlach. ‘Op een gegeven moment moet bij wijze van spreken de baard eraf en moet het pak aan om een bedrijf te leiden. Wij hebben onze buitenlandse werkzaamheden teruggebracht en concentreren ons op waar we goed in zijn.’
De app-industrie gaat steeds minder om hoe het eruitziet, verwacht Smits. ‘De voorkant bouwen gaat steeds makkelijker. Ik weet zeker dat er een moment komt dat iedereen zijn eigen app kan bouwen. De achterkant, dat is de moeilijkheid met allemaal systemen die historisch gegroeid en verknoopt zijn. Hoe sluit je dat allemaal met een slimme stekker aan zo’n manier dat het bruikbaar is voor de klant? Daar zijn wij hier in Nederland best goed in. We moeten het alleen meer uitventen.’
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.