20 MEI, 2015 • Binnenland
Als die weg er maar komt
De Sloeweg zou worden omgebouwd tot volwaardige autoweg. Maar door budgetproblemen dreigt dit deel van de Zeeuwse N62 een veredeld karrenspoor te worden. ‘Dit is echt slecht voor de provincie.’
De Sloeweg loopt nog net niet over het terrein van offshore-constructeur Heerema Vlissingen. Maar de weg die de Westerscheldetunnel verbindt met de snelweg A58 vormt voor het bedrijf wel dé verbinding met de rest van Nederland. Samen met een zuidelijker gelegen weg is het onderdeel van de provinciale weg N62, de verbinding tussen Goes en Gent. Sinds de opening van de tunnel onder de Westerschelde staan er regelmatig files. Vandaar dat de provincie Zeeland een aantal jaren geleden besloot het aantal rijstroken te verdubbelen en gelijkvloerse kruisingen aan te brengen. Dan zou de doorstroming weer voor jaren zijn gegarandeerd. De eerste schop ging afgelopen jaar in de grond. Maar onlangs werd een deel van het werk onverwacht stilgelegd. De reden: de kosten van het project liepen gierend uit de klauwen.
Het nieuws sloeg bij veel Zeeuwse ondernemers in als een bom. Zo ook bij Remco van Gilst, directeur van Heerema Vlissingen. Het bedrijf verdient z’n geld met de constructie van offshore-materieel, zoals de onderbouw van olieplatforms. Hiervoor worden 30 meter lange buizen gebruikt. Een deel daarvan wordt vanuit Duitsland aangevoerd per vrachtauto. ‘Als wij zo’n constructie bouwen, komen hier gemiddeld vijf tot acht auto’s per dag. En dat twaalf weken achtereen. Zo’n combinatie kan een rotonde alleen maar stapvoets over. Dat betekent tijdverlies én forse vertragingen voor het overige verkeer.’
Van Gilst vond de autoweg een prima oplossing. Maar in plaats daarvan dreigt de weg nu helemaal met rotondes te worden uitgevoerd. En dat betekent een serieuze achteruitgang. ‘De Sloeweg is nu nog kaarsrecht. Als die rotondes er echt komen, is dat wel anders. Dat raakt bedrijven die nu al hier zijn gevestigd. En het helpt ook niet bij het binnenhalen van nieuwe bedrijvigheid. Zeeland heeft al niet de naam van meest bereikbare provincie. Als er op de A58 iets gebeurt, staat het gelijk goed vast. Dat zag je toen een kleine vijf jaar geleden het wegdek van de Vlaketunnel verzakte en de snelweg dicht moest.’
Sommige bedrijven kunnen uitwijken naar vervoer over water. Maar voor Heerema is dat geen optie. ‘Vanuit het Ruhrgebied kan dat alleen als de lading onderweg wordt overgeslagen. Dat kost veel extra geld. En dat pakt nadelig uit voor onze concurrentiepositie. Als West-Europees bedrijf hebben we het al zwaar. Dit kunnen we er niet bij hebben.’ Van Gilst ziet het liefst dat het oorspronkelijke plan alsnog wordt uitgevoerd. Voor het benodigde extra geld moet dan maar een creatieve oplossing worden gezocht. In tolheffing ziet hij weinig. Hij zoekt het liever in alternatieven. ‘Misschien kunnen we geld overhevelen uit de exploitatie van de Westerscheldetunnel of het budget van de Sluiskiltunnel. Als die volwaardige weg er maar komt.’
Handig: de wekelijkse Forum-alert
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang de gratis updates.