Transcript podcast Haagse Bluf met Dirk Gotink (NSC)

Dirk Gotink (NSC): Het feit is op dit moment dat Nederland gewoon hartstikke profiteert van de interne markt. 

  

Robin Rotman (podcasthost): Welkom bij Haagse Bluf. Of beter eigenlijk, Brusselse Bluf. Want in aanloop naar de Europese verkiezingen duiken wij Europa in. 

  

Dirk Gotink (NSC): Alle ondernemers in Nederland hebben ook gezien wat er met Brexit gebeurd is. Als je daar zaken had, dan heb je heel veel geld verloren. En dan denk je wel twee keer na over dat soort risico's nog een keer nemen. Dus we profiteren er enorm van. 

  

Robin Rotman (podcasthost): Co-host vandaag is Pascal Teunissen, redacteur van Forum. 

  

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): In deze podcast bespreken we actuele en urgente ondernemersthema's met politici. Wat maken ze waar van hun belofte of blijft het bij Brusselse Bluf? Te gast vandaag Dirk Gotink, lijsttrekker van Nieuw Sociaal Contact, oftewel NSC in Europa. En we hebben het vandaag met hem over onder meer de interne markt. 

  

Robin Rotman (podcasthost): Welkom Dirk, fijn dat je er bent. Je bent eigenlijk al een tijdje actief in Europa, voornamelijk achter de schermen. Althans, je stond eerst op de lijst voor het CDA. Tot nu toe was je woordvoerder van een fractievoorzitter van de Europese Christendemocraten. En nu ga je zelf voor een zetel voor NSC. Waarom? 

  

Dirk Gotink (NSC): Inderdaad, goeiedag in eerste instantie. Ik ben de afgelopen vijf jaar woordvoerder geweest van de fractievoorzitter van de EVP. Dat is een Duitser, Manfred Weber. Uit Beieren. Dus dat is niet de CDU, maar de CSU. En daar ben ik vooral bezig geweest met de Europapolitiek. 

 

Robin Rotman (podcasthost): En toen kwam Pieter Omtzigt met een nieuwe partij. Dat is misschien een oude bekende van jou. Ik kan me zo voorstellen CDA-kringen. En die zocht misschien ook nog wat mensen die misschien in Brussel actief wilden worden. En toen dacht je van hé Pieter, laat mij maar. 

  

Dirk Gotink (NSC): Nou, ik denk dat, het is een samenloop van omstandigheden denk ik, omdat een van mijn, ik ben er echt overtuigd van dat niet alleen is bijvoorbeeld die klimaatwetgeving,  

komt daar een regeldruk uit voort voor het bedrijfsleven in Nederland en voor overheden in Nederland die totaal, totaal onderschat wordt, maar ook gaat het gewoon de bestaanszekerheid raken van mensen en dus die we, wat mij altijd gefascineerd heeft of nog steeds fascineert is dat wij, er kon een oorlog beginnen in Europa en toch hielden we vast aan een plan in 2019, wat voor die oorlog is opgezet. Er is geen letter van veranderd. We zijn gewoon doorgegaan. Die oorlog kwam erbij. Die gasschok kwam erbij. De energieprijzenschok kwam erbij. Twintig procent voedselinflatie kwam erbij. Niks aan te schaften, we gaan gewoon door. 

  

Robin Rotman (podcasthost): Jouw handen jeukten. 

  

Dirk Gotink (NSC): Dat zeker, ik was en ik denk ook dat ik erg met mijn ervaringen in het EP kan ik echt ook bij bijdragen en meehelpen om die wetgeving de goede kant op te sturen. 

  

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Ik ga meteen inhoudelijk, wil toch heel even vragen over hoe je hier terecht gekomen bent, want jouw verhaal doet me een beetje denken aan Sander. Vind je niet, Sander Smit van de BBB? Die begon ook in Europa achter de schermen. Nieuwe partij. Nu staat die vooraan en gaat hij ook Europa in. Dat doe jij dus ook. Komen ook allebei van het CDA. Wat maakt jou anders? 

  

Dirk Gotink (NSC): Nou, ik denk dat we allebei een hele, hele eigen, laten we zeggen, een authentieke achtergrond hebben. Ik zit er net als hij net zo bevlogen in de wedstrijd, want volgens mij drijft het wel iets. Kijk, ik denk dat we ook met z'n allen wel zien dat wat daar dat wat er in het Europees Parlement gebeurt in de Europese Unie gebeurt, dat is hetzelfde wetgevende proces. Het is dezelfde distributielijn van wat belangrijk is voor Nederland. En als wij daar niet goed werk leveren, dan gaat het mis in Nederland. En dat hebben we gezien bij tal van wetgeving. Daar gaan we nog vast wel over spreken.  

 

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Dus jullie gaan er scherper op zitten.  

 

Dirk Gotink (NSC): Wij gaan er zeker scherper op zitten. En nou ja, met mensen die daar ook ervaring in hebben, denk ik dat je daar in ieder geval een stuk dichterbij komt. 

  

Robin Rotman (podcasthost): En het is kennelijk nodig, hè? Want ik las op de website van VNO nota bene dat die interne markt waar we het vandaag over hebben, dat we met z'n allen voor 800 miljard aan welvaart laten liggen, omdat we de interne markt in Europa niet voldoende benutten. Nu kan je er natuurlijk allemaal vragen bij stellen van 800 miljard aan welvaart, wat is dat dan? Betekent het betekent in ieder geval dat we kennelijk heel veel kansen niet benutten. Hoe kan dat nou? 

  

Dirk Gotink (NSC): Lijkt wel een voetbalwedstrijd. 

 

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): En hebben we nieuwe spitsen met jullie erbij of niet?  

 

Dirk Gotink (NSC): Maar ja, precies. Dus we kunnen wel wat meer kansen gaan benutten. We kunnen wel wat meer kansen gaan benutten. 

  

Robin Rotman (podcasthost): Maar 800 miljard. 

  

Dirk Gotink (NSC): Maar nee, maar ik heb altijd. Ik neem dat soort rapporten altijd wel een beetje met een... Want de onderzoeksrapporten die voor meer Europa pleiten, die willen graag wel heel grof gaan optellen en aftrekken. Als het gaat over wat we er allemaal aan zouden hebben. Feit is op dit moment dat Nederland gewoon hartstikke profiteert van de interne markt. Alle ondernemers in Nederland, die hebben ook gezien wat er met Brexit gebeurd is. Als je daar zaken had, dan heb je heel veel geld verloren en dan denk je wel twee keer na over dat soort risico's nog een keer nemen en probeer nu nog maar eens iets het VK in of uit te krijgen. Dat is een crime. Dus we profiteren er enorm van en NSC heeft het verhaal, een mooi verkiezingsprogramma waarin de uitgangspunten zijn beperken en versterken. Dus in relatie tot Europa is in oorlog, dus ga terug naar de basis. Vrede, veiligheid, maar ook welvaart. 

En dat is iets waar wij vinden dat je dan echt op kunt versterken. Dan is de vraag wat moet je doen? Want die 800 miljard, misschien betekent dat wel harmoniseren van belastingsystemen, zijn we niet voor. Misschien betekent wel sociale zekerheid harmoniseren, ben ik niet voor. 

Misschien betekent wel allerlei zaken die gewoon nationale bevoegdheden raken. Dus pas op. Wat we moeten doen is dat de huidige interne markt beter kan werken door, en dan heb je het als je het over bedrijfswetgeving hebt faillissementsrecht. Alleen al dat op één lijn krijgen in Europa dat zou een enorme stap zijn voor ondernemers om bijvoorbeeld een idee een startup uit te kunnen rollen in Europa. Op dit moment moet een startup, eigenlijk gaat een startup altijd naar de VS omdat ze gewoon simpelweg het juridisch veel te ingewikkeld is op de interne markt. Nou van 27 landen een toegang te krijgen. Of gewoon rekening te houden met alle juridische consequenties van iedere lidstaat. Dus ja, daar valt wat in te doen. Maar ik vind ook dat we heel voorzichtig moeten zijn in het gelijktrekken van die dingen. 

  

Robin Rotman (podcasthost): Dus jij zegt eigenlijk van nou we moeten een beetje goed onze battles kiezen. Waar gaan we voor? Wat doen we wel? Wat doen we niet? 

  

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Ik vroeg nog heel even af inderdaad daarop aansluitend. Het is beperken en versterken. Heb je wel eens gedacht om het om te draaien? Dat is eerst Europa te versterken. En dan te beperken? 

  

Dirk Gotink (NSC): Nee, want ik vind dat is precies het punt. Het signaal dat gezet moet worden is dat er wat ik net al zei in het begin, die oorlog is begonnen en had geen enkele consequentie.  

Sorry maar dan betekent het dat de prioriteiten omgezet worden. En dan begin je dus met beperken. Dan begin je dus oké wat kunnen wij de komende. Die oorlog gaat lang duren. 

Het heeft invloed op distributieketens, op energieprijzen, die liggen nog altijd veel hoger dan dat ze dan dat ze ooit waren. Het heeft een enorme schok veroorzaakt in de hele energietransitieketen. Je hebt gewoon geopolitieke benadering met de rol van China in dit hele verhaal. Dus nee, eerst focussen op de kerntaken, beperk. En dat is voor overheden, maakt niet uit waar ze zitten, enorm moeilijk. Of het nu hier in Den Haag is. Of in Brussel. En dan kijken naar waar ga je echt nu al je kennis, al je kunde ga je inzetten om de dingen beter te laten werken. 

  

Robin Rotman (podcasthost): We gaan straks wat concrete casussen bespreken in die interne markt, maar met jouw goedvinden ga je eerst even langs de ondernemersmeetlat. 

  

Dirk Gotink (NSC): Kom maar op. 

  

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Goed, dan leg ik je zes vragen voor om een indruk te krijgen over jouw ondernemersgeest. Graag snel naar de knop antwoorden, eventuele toelichtingen kan dan achteraf. Vraag 1. Hoe ondernemend ben je zelf? 

  

Dirk Gotink (NSC): Dat is een moeilijke inschatting, ik ben nooit zelf een bedrijf gestart, maar ik heb altijd gewerkt. Ik heb tweedehandsauto's verkocht, ik heb in een credit & collections finance afdeling gewerkt. Ik heb van alles en nog wat gedaan waarmee ik, en ik kom zelf uit een ondernemersfamilie, mijn vader is zelfstandig ondernemer, dus ik weet wat de keukentafelgesprekken zijn. Dus ja, redelijk goed. 

  

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Aan welke ondernemer zouden andere ondernemers een voorbeeld moeten nemen? 

  

Dirk Gotink (NSC): Ik was gister toevallig bij Damstra in Friesland, dat zijn vier broers, dat is een installatiebedrijf. En die hebben echt een ongelooflijk mooi bedrijf die omgaat met de beperkingen van de overheid als het gaat over de energiecongestie, netcongestie. Die zijn dat gewoon zelf aan het doen. Die zeggen daar kunnen wij niet meer op bouwen op dat soort ondernemers. 

  

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Toegang tot een elektriciteitsnet. 

  

Dirk Gotink (NSC): Correct. Die zorgen ervoor dat de energietransitie in Nederland gaat werken. Dat soort bedrijven.   

 

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Oké Goed. Vraag 3. Als jij een paar miljoen zou kunnen investeren in een ondernemersidee, waar zou je dan voor kiezen? Oftewel, op welk idee zit de wereld te wachten? 

  

Dirk Gotink (NSC): Ja, ook weer een million dollar question, maar als ik het heb over, ik vind dat met alle gemakken, wat bijvoorbeeld deze mij geeft. 

  

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Je hebt je telefoon in handen inderdaad. 

  

Dirk Gotink (NSC): Precies. Oh ja, er zit een filmpje natuurlijk mee te kijken, maar ik heb mijn telefoon in mijn handen. Ik zou denk ik daar dat je mensen dus meer tijd, minder tijd op hun telefoon, maar meer productief ermee bezig zijn. Dat is volgens mij een van de grote uitdagingen ook voor mij gewoon überhaupt in mijn dagdagelijks werk. 

  

Robin Rotman (podcasthost): Leg hem gewoon weg af en toe. 

  

Dirk Gotink (NSC): Ja, maar je hebt hem voor je werk ook gewoon heel vaak nodig, dus dat kun je ook niet zomaar ontkennen. 

  

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Ja, maar goed een app bedenken zodat mensen minder kijken naar jouw telefoon waar jouw app op staat. Dat wordt een wat lastige. Maar ik begrijp precies wat je bedoelt. Wij gaan van de vragen nu gewoon over naar keuzes en dat is de eerste keuze. Kies je voor debutant of routinier? 

  

Dirk Gotink (NSC): Startup debutant. 

  

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Kies je voor Brussel of Haarlem? Dat is jouw woonplaats ook. 

  

Dirk Gotink (NSC): Ja, Haarlem is thuiskomen, maar ik heb mijn gezin en mijn werk en alles nu in Brussel. 

  

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Oké. En is Europa straks een aardig openluchtmuseum of zijn we een innovatieve voortrekker? 

  

Dirk Gotink (NSC): Misschien allebei. 

  

Robin Rotman (podcasthost): Oeh, ja want we willen natuurlijk wel dat het een beetje een openluchtmuseum blijft toch? Het is toch prachtig hier? Ik denk eigenlijk dat een politicus zou zeggen we moeten een innovatieve voortrekker zijn. 

  

Dirk Gotink (NSC): Ja, dat zijn we al. De wereld is een stik jaloers op ons en op onze bedrijven en onze kennis die hier zit. De specialismes die we hebben, het is niet meer niks dat China hier alles komt opkopen. En de VS ook geïnteresseerd is. 

 

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Ja precies, maar dan halen ze ons straks in. Als ze alles komen opkopen. 

 

Dirk Gotink (NSC): Maar in heel veel sectoren is dat al zo. We moeten ophouden om te denken dat wij hartstikke voorlopen. Dat is geklets.  

 

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Nee, daarom.  

 

Dirk Gotink (NSC): We staan in een aantal sectoren gewoon hartstikke achter. Want de duurzame transitie die hebben zij gewonnen op dit moment. De Green Deal is een China deal. 

  

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Dus toch maar allemaal toerisme straks? 

  

Dirk Gotink (NSC): Nou, ik vind dat daar een aantal keuzes, politieke keuzes zijn gemaakt die echt ook gewoon van een kortzichtigheid zijn. Als je kijkt naar wat je met de verbrandingsmotor doet, iedereen begrijpt dat we een gezondere lucht willen in de binnensteden. Absoluut. Maar wat je nu gedaan hebt, is dat je bent op een pad gezet waar iedereen op de elektrificatie moet. Waardoor je eigenlijk, waarvoor je geen Europese alternatieven hebt. Dus we zijn daar afhankelijk van Chinese grondstoffen, we zijn er afhankelijk van Chinese auto's en van software die niet in Europa gemaakt wordt. En dat is, en bovendien heb je dan ook weer niet, en dat is weer de betaalbaarheid, heb je niet gekeken naar hoe landt dit in de huishoudens in Nederland?  En kunnen mensen straks die zogenaamd goedkope variant van die elektrische auto voor 25.000 of 30.000 euro kopen. 

 

Robin Rotman (podcasthost): Maar vind je dat de Europa hier wat moet doen? Moeten wij, moeten jullie in Brussel organiseren dat we zelf onze eigen auto's gaan maken ofzo? 

  

Dirk Gotink (NSC): Wat gedaan is. Wat gedaan is, is dat ook de regeringspartijen in Nederland, die ze hebben meegedaan aan het afschaffen van de verbrandingsmotor vanaf 2035. En dat is dan wat, wat mij dan ook opvalt. Ik heb natuurlijk voor een Duitser gewerkt de afgelopen vijf jaar en daar is die industrie in paniek. Maar Nederland liep in de polonaise mee om het af te schaffen. Nou, daarmee heb je geen vrienden gemaakt in Duitsland. 

  

Robin Rotman (podcasthost): Maar pleit je dan nu voor langer handhaven van de verbrandingsmotor? 

  

Dirk Gotink (NSC): Ik denk dat je, dat je. Nou, niet. Kijk, die transitie dat die er aankomt, de meeste van die, van die, van die producenten, Volkswagen en zo, die zijn er al lang mee bezig en die lange termijn, dat lange termijn pad is ingezet. Maar de transitie gaat nu heel snel. Want je ziet nu dat bijvoorbeeld Volkswagen 1 miljard investeert in Brazilië om de dieseltechnologie verder te ontwikkelen met bio-ethanol en zo. Nou, dat zijn investeringen die niet in Europa plaatsvinden in ieder geval. Wat er wel in Europa plaatsvindt is China, die een batterijfabriek opzet in Hongarije, zodat die straks onze beschermingswal, de importrestrictie kan omzeilen, omdat het dan made in Europe is. Dus we zijn daar heel naïef geweest. 

  

Robin Rotman (podcasthost): Hier ben je dus streng kritisch. Wat moet er dan gebeuren? Moeten we onze eigen Europese ondernemers stimuleren, een grote zak met geld geven om zelf dat soort batterijfabrieken te maken? Want in een van de eerdere afleveringen een paar ondernemers uit Leiden, die maken gewoon een hele mooie batterijen, hele mooie innovatieve ideeën, die zeggen wij willen schalen, wij willen die scale-up zijn, wij willen de scale-up zijn die NSC in Europa wil zijn, opschalen. 

  

Dirk Gotink (NSC): Opschalen, dat kan ook. Daar is Europa heel laat mee begonnen, maar er is een groot batterij initiatief op Europees niveau. Het punt is wel dat we qua grondstoffen volledig afhankelijk zijn van de buitenwereld. We hebben daar niet de controle. Dus als China de prijs wil verdubbelen, dan gaan wij de dubbele prijs moeten betalen. Daar komt het simpelweg op neer en daarom is mijn stelling ook, is dat je dus jezelf veel afhankelijker hebt gemaakt met dat soort hele bepalende wetgeving. Ik had liever gezien dat je technologieneutraal had gewerkt. 

Als je zegt luister, 2035 moet je gewoon neutraal zijn in je uitstoot. Hoe je het doet, dat maakt ons niet uit. Maar die motor, daar mag gewoon geen uitstoot aan zitten. En het is aan de ingenieurs en aan de klanten om te zien wat dan de beste oplossing is. 

  

Robin Rotman (podcasthost): Die interne markt gaat dus over vrij verkeer van diensten, goederen, personen, kapitaal. Pascal heeft bij elk van deze thema's een concrete casus meegenomen en aan de hand daarvan gaan we eens even kijken wat er moet gebeuren. Wat is de eerste, Pascal? 

  

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Een tijdje geleden hadden wij in ons Forum Magazine, lees dat blad, een verhaal over een transportbedrijf. Het ging over hoe lastig het is om door Europa te komen. Bijvoorbeeld dat je in Frankrijk alleen overdag mag rijden. 

Dit ging over bijzonder vervoer. De rest van de landen alleen maar ‘s avonds. Dan moet je je ook nog aan de rijtijden houden. Kan je begrijpen dat dat frustrerend werkt voor ondernemers, dat ze voor elk land weer iets anders moeten doen? Dat zij er gebaat zouden zijn bij, nou in dit geval letterlijk een vrije doortocht aan de harmonisering? 

  

Dirk Gotink (NSC): Ja, dat kan ik me voorstellen, want iedere hindernis is er één te veel voor een ondernemer. Dat begrijp ik heel goed.  Alleen sommige hindernissen die liggen er wel met een reden en die zijn gekoppeld aan nationale politieke overwegingen die ook gewoon legitiem zijn. Ik vind niet dat je die moet negeren. Uitgaande van het feit dat je als transporteur, ja dan dank je iedere dag die interne markt weer voor het bestaan. En ook alle investeringen die gedaan zijn om overal die wegen zo te gaan. En ook alle investeringen die gedaan zijn om overal die wegen zo te krijgen zoals ze nu zijn. Bijna overal in Europa. Wie had ooit gedacht dat je nu in Bulgarije en Roemenië over een net zo goede snelweg kan rijden dan in Spanje of in Frankrijk. 

Dus transporteurs in die zin, die hebben een gigantisch cadeau aan die interne markt. Iedere dag. U weet dat de valse concurrentie op die arbeidsmarkt is gewoon een probleem op de interne markt. Dat schuurt met name aan de onderkant van die markt. En dat is niet goed voor de werkgevers. En dat is helemaal niet goed voor de werknemers. Dus de oneerlijke concurrentie, bijvoorbeeld in die transportsector, als we daar nou eens eindelijk die achterdeur dicht zetten van die A1 route, van het A1 formulier dat je mensen van buiten Europa hier op onze markt krijgt. Want dan bescherm je onze chauffeurs ook beter. En vanuit die kracht en vanuit die kwaliteit op de arbeidsmarkt kun je dan gaan nadenken over hoe versterk je dan nog, wat kun je nog echt beter doen? Maar op dit moment heb je Europees gewoon wetgeving. Ja, er zijn hindernissen, maar je werkt ook met 27 landen samen. 

  

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Dus dat moet je op de koop toenemen, een beetje zeg je. 

  

Dirk Gotink (NSC): Een beetje. Ga je er altijd mee te maken. Waar ik wel echt gevoelig voor ben, is die hele wirwar aan labels en aan tol en aan allerlei andere soorten dingen waar je natuurlijk in heel veel landen mee te maken hebt en waar je soms ook steden niet langs kan of door kan. Daar begrijp ik heel goed dat je iets... Dat je... Dat de markt daar echt in de weg gezeten wordt door heel veel lokale politiek. En dan denk ik, dan zijn er ook wel grenzen. 

  

Robin Rotman (podcasthost): Ik hoor je nu van alles zeggen. Aan de ene kant zeggen van ja, als ik aan de vervoer denk, als het gaat over de interne markt, dan denk ik eigenlijk vooral aan de lonen en de arbeidsomstandigheden. Die moeten we gelijktrekken. Aan de menselijke kant. Gaan we denk ik zo meteen nog wel eventjes over hebben hoor. Maar ik denk waar een heleboel ondernemers aan denken. Die denken natuurlijk, ja klopt, moet geregeld worden. Zou fijn zijn als dat geharmoniseerd wordt. Maar inderdaad, in Frankrijk, de rijtijden, de labeltjes, de stickers met bepaalde lengtes, kom je bepaalde zones niet in. Heel onpraktisch, heel onhandig. Ik denk dat als je het hebt over het transport, Pascal, dan denken de ondernemers volgens mij vooral daaraan. 

  

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Ja, helemaal waar inderdaad. Je kunt je voorstellen, zo'n bijzonder transport, die brengt een... 

  

Dirk Gotink (NSC): Een windmolen. 

  

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Een windmolen. Ja, inderdaad. 

  

Dirk Gotink (NSC): Ik weet het wel. Het is ook bijzonder transport. Ja, maar goed. 

  

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): En dat willen we allemaal ook dat Frankrijk natuurlijk windmolens krijgt maar ook dat wij daar met z'n allen... Zij verdienen aan ons, wij verdienen aan hun, enzovoort, enzovoort. Dus als dat soepeltjes gaat, dan zou je zeggen, is dat een win-win? Dus waarom zou je daar nog op lokaal of op landelijk niveau nu nog verschillende regels voor hebben? Ik denk dat dat wringt bij de ondernemers. 

  

Dirk Gotink (NSC): Ja, maar de politieke keuze of zij dat willen op hun snelwegen in de weekenden, dat is aan hun. En dat moet Europa niet gaan doen. Dat is juist het punt. Want wij zouden dat ook nooit accepteren. Dat wij hier een wetgeving hebben die op een bepaalde manier ook gaat over hoe wij ons land willen inrichten en de veiligheid op de weg bijvoorbeeld, of de drukte, of een soort van gebruik. En dat dan even dat geharmoniseerd wordt. Dat moet wel een politieke discussie zijn die dan ook aan de basis begint. 

  

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Maar ben je dan niet bereid om iets in te leveren voor... 

  

Dirk Gotink (NSC): Nee, kijk. Die interne markt, dat is gewoon de welvaartsmachine waar we allemaal op draaien. Dus dan moeten we ook... Dat valt bij ons, bij NSC, echt onder het kopje versterken. Maar de reflex van versterken is niet altijd harmoniseren. Dat is eigenlijk mijn signaal. Dat hoeft niet in één keer allemaal hetzelfde te zijn. Want je... Je moet vooral werken aan... En heel vaak zit het ook gewoon in de bureaucratie die door ministeries van economische zaken, ik noem maar wat, worden opgeworpen. En vaak... Waarom zou je een Europese wet nodig hebben om iets kwijt te spelen wat je überhaupt niet nodig hebt nationaal? Dus dan ben je eigenlijk het probleem dubbel zo erg aan het maken. Overbodige bureaucratie en hoepels waar ondernemers doorheen moeten springen, die nationaal opgelegd worden, die moeten nationaal aangepakt worden. En daar hoef je geen Europawet voor in te dienen in het Europese parlement. 

  

Robin Rotman (podcasthost): Helder. Volgende casus. 

  

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Yes. Je noemde het volgens mij zelf al eventjes. Labeling. Ook daar wordt Frankrijk wel vaak genoemd. Het gaat om dingetjes, stickers en dat soort dingen die op producten zitten, die binnenkomen. Daar staat op wat er op zo'n product zit, hoe het gemaakt is, enzovoort, enzovoort. Vaak gaat het over allerlei hoogte- en kleureisen. Veel landen willen ook hun eigen eco-label hebben. Dat wordt ook nog weer bijgeplakt. We willen allemaal volgens mij dezelfde duurzaamheid en hetzelfde goede voor de aarde. Ook hier is de vraag een beetje, ja, kan dat niet anders? Is daar geen leuke oplossing voor te bedenken? 

  

Dirk Gotink (NSC): Leuke oplossingen? Die zijn er denk ik niet als het gaat over stickers op worsten. Nee, het moet vooral leuk blijven. Nee, ik denk eerlijk gezegd dat daar al best wel veel op gedaan is. Als je ziet waar we vandaan komen, dan zijn die, zeker op kleding en zo en andere producten, dat is echt, die lapjes stof die erbij zitten, die zijn een stuk korter en compacter geworden. 

  

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Dat waren wel hele lange repen trouwens, maar goed. 

  

Dirk Gotink (NSC): Ja, precies, daar kon je inderdaad een touw van maken. Maar de... De kern, en daar zie je trouwens ook wel de kracht van de Europese Unie, want dat worden dan gelijk niet alleen Europese standaarden, maar ook gewoon wereldwijde standaarden. En dat hebben we nu ook met, ik pak mijn telefoon weer, maar die oplader. Dat is nu een transitieperiode.  

  

 Dirk Gotink (NSC): wat ons daar gelukt is wel, is tegen die grote bedrijven zeggen... 

  

Robin Rotman (podcasthost): Allemaal hetzelfde stekkertje erin. 

  

Dirk Gotink (NSC): Allemaal hetzelfde stekkertje. Dat heeft ook natuurlijk veel te lang geduurd, dat dat nu zo is. Maar daar moet je die Europese markt veel meer voor gaan gebruiken. Om niet alleen de Europese standaard te bepalen, zodat het voor ondernemers makkelijker wordt en eenvoudiger. En dat je minder spullen gebruikt bij het maken of het herstellen van apparaten. Maar dat je ook wereldwijd meer standaardzettend blijft. 

  

Robin Rotman (podcasthost): Is dat net als bijvoorbeeld met de privacywetgeving gebeurt. De GDPR, die is ook dwingend he? 

  

Dirk Gotink (NSC): Die is zeer dwingend. Maar ook daar hebben de Nederlandse Tweede Kamer en het ministerie hun fikken niet van af kunnen houden. Want die is ook enorm opgetuigd. Waardoor Nederlandse ondernemers veel grotere hoepels hebben waar ze doorheen moeten springen dan ondernemers in andere lidstaten. 

 

Robin Rotman (podcasthost): Dus hier komen de hoepels niet uit Brussel maar uit Den Haag. 

 

Dirk Gotink (NSC): Er is bijna geen Europese wet waar Den Haag niet nog een eigen en Nederlandse sausje overheen gooit en dat is niet om het makkelijker te maken. 

 

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Nog heel eventjes want het kabeltje fascineert mij, maar staat dat niet een klein beetje ook symbool voor waar we het net over hadden die regeltjes van tussen ons en dat transport in Frankrijk, we willen allemaal hetzelfde kabeltje want dat is handiger voor iedereen dat maakt het werken makkelijker dat maakt ook overdracht van data makkelijker dat is precies ook wat... 

  

Dirk Gotink (NSC): Ja maar wat voor ons handiger is is voor hen een bedreiging. 

 

Pascal: Ja, maar dat zal Apple ook tegen je gezegd hebben. 

 

Dirk Gotink (NSC): En precies omdat het ook gewoon, zij hadden op hun kabeltje een monopoliepositie en dat is lekker makkelijk en Frankrijk kijkt naar Nederland met argusogen want onze concurrentiepositie is enorm wij zijn zo goed in wat wij doen dat wij ook gewoon een bedreiging vormen voor hun bedrijven. Kijk naar hoe ze naar onze landbouw kijken of kijk naar hoe ze nou naar de ze zijn heel protectionistisch op hun kernenergie omdat ze bang zijn dat hernieuwbaar goedkoper gaat worden dan hun kernenergie en dan gaan de Duitsers en overtollige hernieuwbare energie sturen ze naar Frankrijk en dan moeten zij kunnen zij hun kernenergie niet meer betalen. Het gaat ook vaak om protectionisme en dat is waar ik dan ook een partner ben wel van van het bedrijfsleven van de ondernemers en mkb'ers ook die zeggen: dit soort kwalitatieve eisen die ze stellen, als dat echt gewoon puur protectionisme is om onze mensen erbuiten te houden en onze bedrijven erbuiten te houden dan zeg ik ook ja dan is er wel grens. En dan moeten we ook echt ook vheel helder in bestaande wetgeving opschrijven de grenzen van wat je dan ook nog zelf kunt opleggen als het gaat over labeling. Daarbij mag ieder land natuurlijk wel op gezondheid, publieke gezondheid, als het over voedselkwaliteit gaat, mag ieder land gewoon wel de bovengrens bepalen. Ik vind niet dat Europa dat moet doen 

  

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Mensen. We moeten het ook nog over mensen hebben want die spelen ook een belangrijke rol bij de interne markt. 

  

Dirk Gotink (NSC): Zonder mensen geen interne markt. 

 

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Zo, ik bedoel maar en wat we veel zien bijvoorbeeld in grensgebieden is dat de mensen in één land wonen, in 't andere land werken, een bekend voorbeeld is Belgen die bij de DSM in Zeeland werken nou dat brengt veel administratieve rompslomp met zich mee hè want  zeker voor de ondernemers ook als zelfs als mensen nog weer thuis werken nou ja wat  werk je dan in je thuisland of werk je dan in je werkgeversland of nou hoe dan ook waar gaat de belasting heen, sociale zekerheid, detacheren is ook lastig  en duur  en we  hadden het hiervoor ook al even over mensen die  met een bepaalde opleiding bijvoorbeeld niet terecht kunnen in een ander land voor dezelfde baan kortom ook op het gebied van arbeid mag het nogal wat... harmonieuzer? 

  

Dirk Gotink (NSC): Ja maar ik val in herhaling hoor, maar u kunt mij niet uitleggen hoe het kan dat dat nog steeds een probleem is tussen landen als België en Nederland, of tussen landen als Nederland en Duitsland. Sorry, dat zijn bilaterale zaken die je op moet lossen met elkaar en kijk waar je werkt, wordt gewoon eh betaal je belasting en waar je woont idem dito en je wilt dubbele heffingen voorkomen. Als je met een aantal hele simpele uitgangspunten daar het gesprek aan gaat waarom is dat nog niet geregeld en ik dus ik ken de frustratie ook in het grensgebied want ook als je in Limburg bijvoorbeeld maar ook in die hele hele grens hele grensgebied hier in Den Haag en in de Randstad hebben wij helemaal niet door hoeveel meer naar het oosten of naar de buurlanden de rest van Nederland ook georiënteerd is. 

En dat is denk ik ook een probleem. Omdat de hoofdsteden vaak het verste weg liggen van de grenzen. En dat is precies waar dit soort problemen ontstaan. Dus hoe gevoelig, en dat is een sentiment dat in een groot deel van Nederland bestaat, Den Haag is er voor de Randstad. En dat is er voor de Randstad en de gelden die verdeeld worden, die gaan meer naar de Randstad dan naar de regio. Of het nu over cultuur gaat, over transport gaat, over energie, al dat soort zaken. En ik denk dat veel ondernemers daar ook met zo'n gevoel rondlopen. 

Zeker de ondernemers in Friesland, in Drenthe, in Limburg. Jongens, in Den Haag en ook dus Berlijn en Brussel. Regel dit. 

  

  

Robin Rotman (podcasthost): Jij reageert best wel laconiek op een heleboel van de casussen die Pascal meeneemt. 

 

Robin Rotman (podcasthost): Dus ik vind het een beetje verwarrend. Even een soort helicopterview. Als jij kijkt naar die interne markt. Of er nou 800 miljard te halen valt of niet. Er liggen kansen en het is de motor van onze welvaart. 

Waar gaan we naar kijken dan? 

  

Dirk Gotink (NSC): Wat ik net al zei, digitaal. Daar hebben we een enorme slag op geslagen. Die digitale markt, daar hebben wij eigenlijk als eerste. 

Het is eigenlijk hetzelfde als wat met die GDPR is gebeurd. Heb je op het gebied van de spelregels in de digitale markt en op de spelregels voor het gebruik van kunstmatige intelligentie, heb je gewoon een standaard gezet, Europees gezien. Daar heb je geharmoniseerd. En dat is een groot goed, zeker ook waar we het al eerder over hadden, voor die markt voor de diensten. 

  

Robin Rotman (podcasthost): Dus het gaat over kader stellen. Het gaat over ethische grenzen bepalen. 

  

Dirk Gotink (NSC): Precies 

 

Robin: Dit zijn de spelregels waar  

 

Dirk Gotink: wat ons betreft wel. 

 

Robin Rotman (podcasthost): Succes ermee. 

  

Dirk Gotink (NSC): Succes ermee. En vooral ook. En reguleer die ruimte niet kapot waar ondernemers juist eigenlijk die ideeën met elkaar gaan ontwikkelen. Reguleer technologieën niet kapot.Want hoe weten wij nou vanuit de politiek wat er nog mogelijk is met een technologie. 

Dat is waarom wij een groot voorstander zijn van het stimuleren van innovatie. Want heel veel van dat baanbrekende werk komt uit innovatie. ASML is in Nederland en dat begon met innovatie. 

  

Robin Rotman (podcasthost): Ja, er is geen politicus hier aan tafel die ASML niet even wil aanhalen. Dit is een gaaf Europees bedrijf in Nederland. 

  

Dirk Gotink (NSC): Nou ja, ik wou net zeggen, want het is een van de weinige geopolitieke relevante bedrijven in de wereld. 

Op het moment dat China kijkt naar Taiwan. China kijkt naar Taiwan. Ook voor de chipproductie. 

En daarom kijken de Amerikanen ook mee met ons. Want die zien, kijk daar in Veldhoven. Dat is heel knap wat ze daar hebben en dat moeten we daar houden. 

  

Robin Rotman (podcasthost): Laten we nog heel eventjes naar de verkiezingen kijken. 

  

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): We hadden de vorige keer een collega, mag je dat zo zeggen, van jou te gast. Tom Berendsen van het CDA. En aan hem leggen we ook de vraag voor dat Defensie, Veiligheid, Migratie en Klimaat, dat dat op dit moment de belangrijkste thema's voor de Europese kiezer lijken te zijn. Dus Defensie, Veiligheid, Migratie en Klimaat. Terecht? 

  

Dirk Gotink (NSC): Ja. 

  

Robin Rotman (podcasthost): Hoe kijk jij naar het politieke speelveld in Europa? Er rolt een soort rechts-populistische golf door Europa. Dat zie je bij alle nationale verkiezingen. 

In Nederland is het een beetje schizofrener. Geert Wilders heeft hartstikke de verkiezingen gewonnen. En de andere uitdagers van de zittende macht, BBB en NSC zitten eigenlijk in het midden. 

Hoe zie je dat politieke landschap in Europa eigenlijk? Hoe kijk je daar nou naar? 

  

Dirk Gotink (NSC): Nou, ik ben wel bezorgd. En ik kijk er met een andere bril naar. Omdat ik ook gewoon... 

Kijk, al tien jaar schreeuwt de kiezer voor het in de hand krijgen van de migratiestromen. En dus sinds eigenlijk de Syrië oorlog. En we zitten nu op instroomniveaus die vergelijkbaar zijn met toen. 

En in die tien jaar is het niet gelukt om dat voor elkaar te krijgen. Dus... En hetzelfde geldt... Als je het nu over die klimaatwetgeving hebt. 

Ik denk dat onderschat wordt hoeveel mensen zich zorgen maken over... Hoe kan ik dat dan betalen? 

Die zonnepanelen, die warmtepomp, die elektrische auto, die isolatie. En daar kun je allemaal potjes voor hebben. Dus verwijt de kiezer niet dat die op een gegeven moment zegt van... Ja, wij proberen gewoon iets anders. En dan heb je ook gewoon nieuwe partijen in Nederland die zijn ontstaan op basis van die zorgen. 

  

Robin Rotman (podcasthost): Hou deze passie even vast. Want tot slot willen we wat Brusselse bluf van je hebben. Waar kunnen we jou over een jaar op aanspreken? 

  

Dirk Gotink (NSC): Oef. Nou ik heb al vanaf het begin van het gesprek de impact die bijvoorbeeld, laten we zeggen, anders gezegd. De blinde vlek voor bestaanszekerheid als het gaat over de uitvoering van al die klimaatwetgeving die er op ons afkomt. Wij zijn voor klimaatbeleid. Wij vinden dat belangrijk. 

Wij erkennen 2050 netneutraliteit. 

  

Robin Rotman (podcasthost): Maar? 

  

Dirk Gotink (NSC): Maar je moet wel iedereen meenemen daarin. En iedereen moet het kunnen betalen. En iedereen moet het ook begrijpen. En dat is op dit moment gewoon niet het geval. Dus bestaanszekerheid wil ik echt gewoon middenin ook die wetgevende discussies zetten. Laat maar zien met impact assessments wat dat betekent. Wat zijn de schattingen? 

Welke groepen in Nederland, in Europa kunnen straks wel of geen auto meer betalen? Sorry, maar dat is uiteindelijk de vraag. 

  

Robin Rotman (podcasthost): We kijken over een jaar wat jij hieraan gedaan hebt. Dirk Gotink, dankjewel voor je tijd en succes tijdens de campagne. 

  

Pascal Theunissen (redacteur van opinieblad Forum): Het is allemaal heel erg interessant. Je kunt deze aflevering, die luister je natuurlijk nu. En andere afleveringen. Ook terugluisteren via je favoriete podcast app. Of bezoek ook weer de website www.opiniebladforum.nl 

  

Robin Rotman (podcasthost): Dankjewel. 

  

Dirk Gotink (NSC): Bedankt. Dank je. 

 

Lees meer over