Zijn we wel klaar voor de zero-emissiezones?

14-05-2024

Aannemers, loodgieters en andere klusjesmannen die straks de binnenstad niet meer in gaan. Vers brood en fruit dat niet meer wordt geleverd aan winkels in het centrum. Dat zou wel eens de toekomst kunnen zijn als de zero-emissiezones voor bestelwagens vanaf volgend jaar worden ingevoerd. In zo’n twintig gemeenten worden die dan ingevoerd. De vraag is of we er klaar voor zijn.

 

Laadpalen en loket

‘We’ zijn in dit geval de overheid en het bedrijfsleven. Als ondernemers de overstap naar elektrische bestelwagens gaan maken, dan moeten zij die kunnen opladen; op het werk, bij de klant of onderweg. Voldoende laadpalen dus. Ook willen ondernemers tijdig duidelijkheid over de mogelijkheid van een ontheffing. Het centrale loket daarvoor moet er dan wel zijn.

 

Stimulering blijft nodig

De overstap van diesel naar elektrisch moet ook betaalbaar zijn. Nu bestaat er nog een subsidieregeling voor de aanschaf van een elektrische bestelwagen, maar die loopt eind dit jaar af. Financiële stimulering blijft echter wel nodig als je het gebruik van zulke bestelwagens wilt stimuleren om de uitstoot van CO2 te verminderen. Op dit moment zijn slechts 25.000 van de 1 miljoen bestelauto’s elektrisch. Nog 975.000 te gaan dus.

 

Rijbewijs (on)geschikt

Ondernemers willen die overstap graag maken en zo hun steentje bijdragen aan de energietransitie, maar lopen tegen meer praktische problemen aan. Zoals het huidige B-rijbewijs dat eigenlijk niet geschikt is voor het rijden met de grotere elektrische bestelwagens. Die zijn namelijk door de benodigde batterijen voor opladen een stuk zwaarder. Daar is dus een C-rijbewijs nodig, maar er zijn weinig chauffeurs die dat hebben, en het halen ervan is prijzig. Tot juli wordt rijden met een B-rijbewijs gedoogd. En daarna?

 

Lege winkels

Als er niets verandert, kunnen – of moeten – ondernemers er straks voor kiezen om niet meer de binnenstad in te rijden. Wie komt dan je lekkage of die stroomstoring verhelpen? Kijken we straks tegen lege winkels aan? Het kan ook anders, met zero-emissiezones die goed werken en ondernemers die écht worden geholpen om de overstap te maken.

 

Wouter Brookman,

Strategisch beleidsadviseur mobiliteit en logistiek