8 JUL, 2022 • Column

Houd álle bestelauto’s betaalbaar voor het mkb

Gebruik een wortel en niet de stok. Daar bereik je echt veel meer mee. Dat is het eerste wat ik denk als ik kijk naar de manier waarop het kabinet ondernemers sneller in emissievrije bestelauto’s wil laten rijden. Het kabinet denkt namelijk met het excessief verhogen van de belasting bij de aanschaf van een nieuwe diesel- of benzine bestelauto, het gebruik van elektrische bestelauto’s te bevorderen. Elektrisch rijden wordt dus niet aantrekkelijker gemaakt, maar nieuwe diesel- en benzine bestelauto’s wel onbetaalbaar.

 

Elektrische bestelauto nog geen goed alternatief

Om meerdere redenen is dat gewoon niet slim. Om te beginnen moet er dan wel een betaalbaar alternatief voor een benzine- of dieselbestelauto zijn. Dat is helaas nog niet zo. De actieradius is doorgaans nog te beperkt, er zijn te weinig laadpalen en er is nauwelijks ruimte op het elektriciteitsnet voor nieuwe aansluitingen. Kortom, nu een dure elektrische bus kopen is voor veel mkb’ers een groot risico.

 

Diesel- en benzinebestelauto’s straks veel te duur

Daarnaast ontmoedig je nu ook al die mkb’ers hun oude diesel- of benzine bestelbus te vervangen door een zuiniger exemplaar. Door de aanschaf gemiddeld 11.000 euro (!) duurder te maken, worden ze simpelweg veel te duur voor de gemiddelde hovenier, installateur of aannemer met een inkomen van één tot anderhalf keer modaal. Dat is dus een gemiste kans om ondernemers te laten kiezen voor een nieuw model dat wel beter is voor het milieu.

 

Scenario met alleen verliezers

Nu betekent het dat de bewuste mkb’er maar één keuze rest: gewoon doorrijden met zijn oude relatief vervuilende bestelauto tot er wél een werkbaar en betaalbaar elektrisch alternatief op de markt verschijnt. En dat is een scenario met alleen maar verliezers. Het kabinet haalt op de korte termijn zowel haar financiële als CO2-reductiedoelen niet. De ondernemer kan zijn bestelbus niet vervangen. En het klimaat schiet er al helemaal niets mee op.

 

Schaf BPM-vrijstelling niet af

De oplossing is simpel: bouw de BPM-vrijstelling op bestelauto’s niet af en steun ondernemers bij de aanschaf van nieuwe elektrische bestelauto’s. Dan worden ondernemers voor wie een elektrische bestelauto nog geen alternatief is, niet gestraft voor de aanschaf van een schoner en efficiënter exemplaar. En de twijfelaars trek je over de streep om toch voor elektrisch te kiezen. Een win-win dus. Ik zeg: doen.   

 

Marco Wiesehahn-Vrijman                                                      

Beleidssecretaris logistiek & mobiliteit 

mobiliteitverduurzamen