6 OKT, 2025 • Nieuws
Ondernemers en werknemers gebukt onder agressie en geweld klanten
Ondernemers en hun medewerkers hebben hulp van de overheid nodig bij het bestrijden van agressie en geweld door ‘klanten’. Horeca, winkels, treinen, in de beveiliging, steeds vaker zijn mensen die gewoon hun werk doen hiervan het slachtoffer. MKB-Nederland, VNO-NCW en de betrokken branches* hebben hierover vandaag, bij de aftrap van de Week van de Veiligheid, hun zorgen gedeeld met het ministerie van Justitie & Veiligheid en een manifest overhandigd aan Kamerleden. ‘Dit is niet alleen ons probleem, maar een probleem van de maatschappij. Daar moeten en kunnen we alleen samen tegen opstaan.’
Het is voor het derde jaar op rij dat de gezamenlijke ondernemersorganisaties in de Week van de Veiligheid aandacht en actie vragen voor de veiligheid van hun medewerkers. De afgelopen jaren is er te weinig tegen gedaan, en het aantal gevallen van agressief gedrag, scheldpartijen, bedreigingen en zelfs geweld loopt verder op. Met een enorme impact op de vaak jonge medewerkers die het treft. NS zag alleen al het aantal geweldsdelicten tegen medewerkers vorig jaar met 5 procent toenemen tot bijna 1100. En van alle beveiligers is ruim 55 procent eens of vaker het slachtoffer van agressie. Ondernemers doen zelf wat zij kunnen. Ze sturen hun mensen op weerbaarheidstrainingen, zetten beveiliging in en hangen camera’s op. Maar er zit een grens aan hun mogelijkheden, aldus de organisaties.
Gebrek aan capaciteit
Wat medewerkers aan verbale en andere vormen van agressie overkomt, is niet altijd strafbaar. En als de politie wel wordt gebeld, loopt het verderop in de strafrechtketen vast omdat er geen capaciteit is. Dat frustreert ondernemers enorm. Het is juist belangrijk om een norm te stellen en strafbaar gedrag ook echt te bestraffen. VNO-NCW, MKB-Nederland en de betreffende branches vragen daarom meer aandacht van politie en Openbaar Ministerie, zodat de pakkans wordt vergroot en er wel ook door de overheid normerend wordt opgetreden.
Lik-op-stuk
De ondernemersorganisaties zijn van mening dat er ook nadrukkelijker naar andere opties moet worden gekeken, bijvoorbeeld lik-op-stuk beleid zoals dat ook bij winkeldiefstal in België geldt. Een winkeldief die wordt betrapt krijgt direct een boete opgelegd. Of civiele aansprakelijkheid waarbij de dader een schadevergoeding aan de ondernemer betaalt. Ondernemers maken van die civiele aansprakelijkheid al gebruik, maar lopen nog tegen de nodige knelpunten aan. Zij kunnen zelf ook collectieve of individuele (winkel- of horeca)verboden instellen om duidelijk te maken dat bepaald gedrag niet wordt getolereerd.
Bewust maken
De gezamenlijke ondernemersorganisaties pleiten verder onder meer voor een publiekscampagne die mensen ervan bewust moet maken wat hun agressieve gedrag met hun medewerkers doet, en de aandacht vestigt op de algemene normvervaging en verruwing in de samenleving.
*Nederlandse Spoorwegen, Koninklijke Horeca Nederland, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, Retail Veiligheidsoverleg, Raad Nederlandse Detailhandel. INretail, Nederlandse Veiligheidsbranche, Vereniging Veiligheidsdomein Nederland, Openbaar Vervoer Nederland, Vereniging voor erkende beveiligingsbedrijven, Koninklijk Nederlands Vervoer en Cumela.