15 FEB, 2024 • Weekbulletin
NL Business Hub Network: méér ondernemers naar méér buitenland
Het NL Business Hub Netwerk is hét wereldwijde netwerk van, voor en door Nederlandse ondernemers. Het verbindt hen met lokale partners en Nederlandse collega-ondernemers met praktische ervaring. Zo komen ze sneller tot internationaal succes. In deze nieuwe serie vertellen de directeuren van de verschillende NL Business Hubs over hun werk. Lise Hordijk, teamleider international business bij de organisatie in Den Haag, doet de aftrap.
Wat doet NLinBusiness.com precies?
‘NLinBusiness.com is in 2017 opgezet door VNO-NCW en MKB-Nederland en de brancheorganisaties FME, evofenedex en Metaalunie, mogelijk gemaakt door een subsidie vanuit het ministerie van Buitenlandse Zaken. Wij zijn een organisatie van, voor en door ondernemers, gevestigd in de Malietoren. Ons doel is om de exportpositie van Nederland te verbeteren. Dat doen we door via het NLinBusiness.com-platform Nederlandse ondernemers met internationale ambities te matchen aan partners die hen echt verder kunnen helpen bij hun stap naar het (volgende) buitenland.
Bij internationalisering komen tal van vraagstukken en uitdagingen kijken. Hoe zit het met fiscale wetgeving Colombia? Wie kan helpen bij het vinden van een betrouwbare distributeur in Dubai? Ik wil iemand aannemen in Frankrijk, hoe doe ik dat? Enzovoort, enzovoort. Deze vragen lijken soms uniek, maar eigenlijk is er altijd wel een ondernemer die al met dit bijltje heeft gehakt of een dienstverlener die juist expert is om hierbij te helpen. Via ons platform koppelen we een ondernemer aan deze partijen. Ons netwerk van NL Business Hubs wereldwijd speelt daarbij een unieke rol. Als not-for-profit lokale ondernemersnetwerken zijn zij de ideale springplank of het ankerpunt voor Nederlandse ondernemers in een buitenlandse markt.’
Wat kunnen de hubs betekenen voor het Nederlandse bedrijfsleven?
‘Al eeuwenlang doen Nederlanders overal zaken. Als relatief klein land zijn we het vijfde exportland ter wereld, maar er is nog veel onbenut potentieel. In een wereld die voortdurend verandert zijn de uitdagingen én mogelijkheden groot. Onze NL Business Hubs nemen barrières weg door inspiratie, informatie en matchmaking te bieden. Inmiddels zijn er twintig hubs in negentien landen, met in totaal zestig medewerkers. Zij weten alles over de lokale cultuur en de marktkansen in hun land en hebben een groot zakelijk netwerk.
Een deel van de achterban van VNO-NCW en MKB-Nederland, vooral multinationals, is aangesloten. Ook lokale bedrijven zijn lid. Zo ontstaat er een businesscommunity met leden die hun kennis en ervaringen willen delen met Nederlandse ondernemers. Andersom organiseren de hubs ook evenementen voor de aangesloten bedrijven, zoals rondetafelbijeenkomsten over onderwerpen als inclusief ondernemen of de duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties.
NL Business Hubs opereren onder verschillende namen, zoals Netherlands Business Council, Holland House of Dutch Business Network. NLinBusiness heeft al deze organisaties aan elkaar verbonden in het NL Business Hub Network. Dan kunnen ze van elkaar leren en best practices uitwisselen. Stel dat een bedrijf zich aan het oriënteren is op drie markten in Zuidoost-Azië. Dan is het prettig als een hub ook weet wat er in die andere landen speelt.
Om Nederlandse bedrijven te koppelen aan NL Business Hubs, organiseren we allerlei activiteiten samen met brancheorganisaties. Pas was bijvoorbeeld de directeur van de Franse hub te gast bij MKB Trade Office in Deventer. Alle bedrijven uit de regio die zaken willen doen in Frankrijk, konden haar ontmoeten.’
Wie zijn de doelgroep?
‘Alle mkb’ers die (meer) internationaal willen ondernemen. Denk aan bedrijven die een product of dienst willen exporteren of inkopen of een vestiging willen opzetten in het buitenland. Wij horen vaak dat ondernemers het heel prettig vinden om snel en laagdrempelig te sparren met de directeur van de NL Business Hub of leden van de businesscommunities. Ze kunnen bijvoorbeeld vragen stellen over cultuurverschillen, documenten laten vertalen, een partner vinden of zich laten vertegenwoordigen op een beurs. Of een sales representative for a day regelen, waarbij een lokaal bedrijf de sales op zich neemt, zodat je je als exporteur niet direct in het buitenland hoeft te vestigen. Op deze manier wordt het gemakkelijker om een nieuwe markt te betreden.’
Kunt u voorbeelden gevan van concrete succesverhalen?
‘Dat zijn er heel wat, maar ik zal een paar voorbeelden noemen. In coronatijd hebben we een Nederlandse exporteur geholpen om zijn diepvriesproducten in de supermarktschappen in Colombia te krijgen. Via ons netwerk hebben we dit bedrijf in contact gebracht met de grote retailers daar. Een flessenproducent hebben we naar een aantal Europese markten geholpen. En in Frankrijk helpen we Nederlandse winkelketen om door te dringen tot de markt en hun merk te verduurzamen.’
Wat is het verschil met de economische afdelingen van de ambassades?
‘NL Business Hubs werken nauw samen met de ambassades. Hun economische afdelingen doen uitstekend werk voor Nederlandse bedrijven, maar ze zijn primair gericht op de lokale overheden en minder op B2B-relaties. De hubs nemen het over waar hun werk stopt.’
U coördineert het wereldwijde netwerk. Heeft u zelf ook een internationale achtergrond?
‘Ik heb gewoond en gewerkt in Thailand en Hongkong, voor verschillende bedrijven. Daarna heb ik gewerkt voor de bilaterale handelskamer in Beijing. Terug in Nederland werkte ik bij een multinational en een mkb-bedrijf dat bloemen exporteerde. Deze ervaringen komen mooi samen in mijn huidige functie bij NLinBusiness.com. Ik ken de dagelijkse praktijk van het ondernemen en weet wat er allemaal komt kijken bij zakendoen over de grens.’
Meer weten? Neem contact op met Lise Hordijk