22 JUN, 2025 • Case

Nieuwe medewerkers vinden én behouden: zo doet Teqly het

Nieuwe mensen vinden is steeds lastiger. Je geijkte vijver is leeg en hoe je verder moet, weet je eigenlijk niet. Debbie Regtop, directeur van de labels NuFlex en Teqly van detacheerder Ik Blink Uit., weet hoe je die impasse doorbreekt. “Investeer vanaf dag één in het opbouwen van een connectie met mensen. Wees oprecht, betrokken en toegankelijk.”
Debbie Regtop - Ik Blink Uit. Teqly

Ik Blink Uit. wil dat iedereen werkgeluk ervaart, zowel werkgevers als werknemers. Met verschillende labels zoekt Ik Blink Uit. naar manieren om waarde toe te voegen in verschillende sectoren. Teqly leidt sinds begin dit jaar een nieuwe lichting operators en technisch personeel op voor de toekomst van de maakindustrie. Dat lukt door vanaf het eerste contact te investeren in de relatie met mensen. “In de procesindustrie stromen veel ervaren krachten komende jaren uit. Daar maken wij het verschil.” Teqly leidt technisch talent op en zorgt dat de nieuwe generatie operators opgeleid wordt. Dat betekent voor Debbie en haar collega’s een andere benadering van de arbeidsmarkt. “We kijken niet op de traditionele manier naar mensen”, vertelt ze.

Stop met wachten, reageer snel

Snelheid van handelen, een persoonlijke benadering en je houden aan afspraken. Dat zijn belangrijke elementen tijdens de werving, volgens Debbie. “Je ziet nog steeds in vacatures een sluitingsdatum of een autoreply met ‘wij reageren binnen vijf werkdagen’. Tot die tijd bungelen kandidaten een beetje. Dat kan echt niet meer in deze tijd. En het klinkt simpel om het contact snel op te volgen, je wilt niet weten hoe vaak wij van kandidaten horen dat bij eerdere ervaringen terugkoppeling veel te laat of helemaal niet kwam.”

Wat Debbie betreft, laat je als werkgever binnen één werkdag van je horen en pas je de vorm van communicatie aan op de doelgroep. “Wij vragen niet om een cv, motivatiebrief en al helemaal geen video.” Zodra iemand interesse toont, neemt Teqly zo snel mogelijk contact op. Dat kan telefonisch zijn, maar WhatsApp blijkt ook een goed medium.

Kijk verder dan je standaardprofiel

Tijdens een WhatsApp-chatgesprek of telefonische kennismaking kan iemand meer vertellen over diens werkervaring en opleiding. “En dan is het niet belangrijk of je ervaring hebt in de technische sector”, stelt Debbie. “Een horecamedewerker is doorgaans gewend aan fysieke arbeid en onregelmatige werktijden, daar zien wij overeenkomsten met de functie van operator.”

Voeg in vacatures eens werkervaring in andere sectoren toe, om andere kandidaten te trekken. “Het is op de krappe arbeidsmarkt écht belangrijk om op voorhand niemand uit te sluiten”, legt Debbie uit. Teqly kijkt breder dan het cv. Affiniteit met techniek, aansluitende hobby’s of aanverwante interesses zijn ook een goede basis. “Dat zegt veel over iemands intrinsieke motivatie. Er is enorm veel talent, maar dan moet je wel op een andere manier naar profielen van mensen durven kijken”, zegt Debbie. “Je wilt mensen juist tóevoegen aan de sector en niet verhuizen tussen werkgevers. Dan is het belangrijk verder te kijken dan de gangbare opleidingen en werkervaring.”

Eerlijk, intensief selectieproces

Na de eerste kennismaking, volgt een intensief proces van meerdere gesprekken met Teqly en, bij wederzijds enthousiasme, een aantal gesprekken bij de werkgever. “Daarna volgt een proeftijd van een maand waarin iemand ook nog de intredetoets moet doen om te voldoen aan het vereiste taal- en rekenniveau.”

Zo’n intensief traject vraagt heel wat van alle partijen. “Klopt”, zegt Debbie. “Maar het zegt ook veel over diezelfde partijen. Heeft een kandidaat geen zin in zo’n traject, dan weten we genoeg. De intensieve opstart voorkomt latere teleurstellingen.”

Denk strategisch, plan vooruit

De meest ervaren en loyale operators werken vaak tot aan hun pensioen, blijkt uit de praktijk. Het is niet makkelijk deze jarenlange ervaring binnen een specifieke organisatie ‘even snel’ te vervangen. Juist daarom moeten werkgevers nú in actie komen. Debbie: “Strategische personeelsplanning is steeds belangrijker: durf te investeren, vooruit te kijken en te acteren door iemand tijdig toe te voegen aan je personeelsbestand. Op die manier zorg je dat alle kennis vanuit de ervaren medewerkers wordt overgedragen. Niet meer ad hoc vacatures opvullen, maar echt vooruit kijken om klaar te zijn voor de toekomst.”

Zoek externe partners – NLwerktaanwerk helpt

Debbie heeft regelmatig contact met regioregisseur Peter Laming van NLwerktaanwerk. “Hij kent veel mensen, organisaties en instanties. Hij is echt een verbinder, de linking pin die ons verder helpt. Peter zoekt steeds naar manieren om werkgeluk te bieden voor zoveel mogelijk mensen. Die blik helpt je als werkgever echt weer verder.”

Investeer tijd in de menselijke connectie

Al deze stappen komen neer op één ding: investeren in oprechte menselijke verbinding. “Je hebt te maken met mensen, in ons geval soms ook kandidaten met afstand tot de arbeidsmarkt”, zegt Debbie. Een vertrouwensrelatie opbouwen is volgens haar cruciaal. “Dat zorgt dat medewerkers langer blijven, beter presteren en steeds blijven leren. Precies wat je nodig hebt in tijden van personeelstekort.”