15 SEP, 2022 • Weekbulletin

Files langzaam weer terug op niveau 2019

Uit de deze week gepubliceerde rapportage rijkswegennet 2022 van Rijkswaterstaat (RWS) blijkt dat het gebruik van het wegennet na corona weer toegroeit naar het niveau van 2019. Daar waar het wegverkeersbeeld in 2020 en 2021 relatief ongekend rustig bleek door de coronamaatregelen is dat beeld na het afschaffen van de gedragsregels logischerwijs genormaliseerd, tot iets onder het niveau van 2019. Een verdere toename van files na 2022 en de bijkomende economische schade lijkt echter onafwendbaar stelt ook RWS en dat is zorgelijk, aldus VNO-NCW en MKB-Nederland.

 

Hete herfst

De schade die de samenleving en bedrijven door vertraging in het verkeer ervaren is eerder al eerder opgelopen tot ruim meer dan een miljard euro per jaar, zo becijferde Panteia in 2020, vlak voor het uitbreken van de coronacrisis. Van dat scenario zitten we ook nu weer niet ver af. De bevolking neemt steeds verder toe en de economie groeit nog steeds. En dus neemt het wegverkeer ook verder toe. Dat vraagt dus om steeds weer slimmer gebruik van bestaande weginfrastructuur en de aanleg van extra wegcapaciteit om die toename van (elektrische) auto’s en vrachtauto’s. Maar het werk aan veel grote infrastructurele projecten is stil komen te liggen door o.a. de stikstofcrisis. Dus komt er voorlopig geen extra ruimte op de weg beschikbaar en gaan de files geheid exponentieel toenemen. Het belooft dan ook weer een hete herfst worden op de weg als we, ook als werkgevers zelf, niet afdoende anticiperen.

 

Nieuwe fileknelpunten

In de rapportage publiceert RWS de zwaarste fileknelpunten in een top-10. De A20 bij Rotterdam tussen Schiebroek en Crooswijk is ook dit jaar weer opnieuw op de eerste plek te vinden. Maar ook eerder rustigere knooppunten worden relatief steeds drukker. Rijkswaterstaat ziet dat bijvoorbeeld de doorstroming op het traject A27 Utrecht-Gorinchem tussen Lexmond en Noordeloos (positie 3) stevig stokt. Op het traject Gorinchem-Breda, op diezelfde rijksweg tussen Avelingen en Brug over de Merwede (positie 7) is het eveneens eerder stilstaan dan doorrijden.  Ook de A15 Gorinchem-Rotterdam richting de Maasvlakte neemt mede door het groeiende aanbod vrachtverkeer in drukte toe (positie 10). Kortom, nieuwe zorgen dienen zich aan waar oude nog niet zijn opgelost en dat vraagt ook van werkgeverszijde om aandacht en wellicht andere keuzes.

 

Doen wat kan: Thuiswerken & OV-gebruik

Om het ‘hete herfst’-scenario zoveel mogelijk te voorkomen menen VNO-NCW en MKB-Nederland dat het goed zou zijn als ook werkgevers en werknemers bewust blijven nagaan of reizen voor het werk nodig is en als dat zo is, of dat eventueel ook met het openbaar vervoer kan. Er is al veel bereikt op dit front. Het thuiswerken heeft ook in het bedrijfsleven echt een vlucht genomen en dat is iets om trots op te zijn. Maar gezien de oplopende cijfers moeten we kijken of er nog meer rek in zit. Regionale mobiliteitsnetwerken (zie: Zowerkthet) kunnen werkgevers helpen nog slimmere keuzen te maken. Ondernemers kunnen daar nog meer gebruik van maken en hun voordeel mee doen om te helpen de ergste files te voorkomen.

 

fileshoofdwegennetmobiliteitrijkswegen