30 MRT, 2022 • Weekbulletin

Dibevo zet zich in voor de leden en voor dierenwelzijn

Dibevo is de brancheorganisatie voor ondernemende huisdierenspecialisten. Voorzitter Gijs van den Assum vertelt wat er zoal speelt.

 

Wat moeten we weten over Dibevo?

‘We vertegenwoordigen de hele gezelschapsdierensector: groothandel, retail, diervoerproducenten en verzorgende beroepen zoals dierenpensions, uitlaatservice en hondentrimmers. Onze 2.400 leden hebben samen een omzet van 2,5 miljard euro per jaar. We zijn relevant omdat ongeveer de helft van alle Nederlandse huishoudens 1 of meer gezelschapsdieren heeft. In totaal zijn dat er 25-27 miljoen. Niet alleen honden en katten, maar ook onder meer knaagdieren, vissen, vogels en reptielen. Er werken 8 mensen bij ons, waarvan 3 het management vormen. Dibevo bestaat al sinds 1936, maar is alleen binnen onze sector breed bekend. Dat vind ik jammer, maar we hebben ook niet de middelen voor grote marketingcampagnes.’

 

Hoe lang bent u al voorzitter en wat is uw achtergrond?

‘Ik ben 1 januari 2021 begonnen. Daarvoor was ik 38 jaar advocaat en had precies 30 jaar een eigen kantoor. Dat werkte al voor Dibevo en Dibevo-leden. Als zij ergens niet uitkwamen, dan vormden wij de hulptroepen. Na mijn advocatenpensioen heeft de toenmalige voorzitter me benaderd. De twee functies hebben wel raakvlakken, want het gaat in beide gevallen over belangenbehartiging. Maar in plaats van individueel en concreet is het nu vooral algemeen en beleidsmatig. Die verandering bevalt me prima.’

 

Welke kwesties spelen er nu voor jullie?

‘De dingen die bij andere mkb-ondernemers ook spelen: gedoe met personeel, regeldruk, duurzaamheid en bij onze grotere leden ook de problemen bij de internationale handel. Zelf zetten we sterk in op dierenwelzijn. We hebben natuurlijk niet het alleenrecht op dat thema, maar we hebben het breed opgepakt. We willen dat niet alleen onze leden, maar ook consumenten oog hebben voor dierenwelzijn. Zo hebben we meegeholpen om consumenten te laten weten dat je een konijn niet in z’n eentje in een hok moet zetten. Ook proberen we impulsaankopen tegen te gaan, vooral door goede voorlichting te geven.

 

Wat zijn belangrijke lobbypunten?

Wij hebben met name verstand van dieren en dierenaangelegenheden. Bij andere ondernemerszaken werken we bij voorkeur samen. We zijn dan ook graag lid van MKB-Nederland. We halen er kennis en informatie en via hen kunnen we ook optrekken met andere brancheorganisaties. Samen sta je sterker. We zijn blij met de initiatieven die MKB-Nederland ontplooit, ook in samenwerking met VNO-NCW.’

 

Hoe ziet u de toekomst van uw branche?

‘Als we de probleempunten die ik net noemde goed kunnen blijven hanteren, zie ik de toekomst van onze branche rooskleurig in. Maar je bent nooit klaar, het is dynamisch. Dierenwelzijn blijft ook op de lange termijn ontzettend belangrijk. We nemen leden mee in de wetenschappelijke standaard voor het houden van dieren. Bij elk onderwerp zoeken we relevante stakeholders, waaronder de Dierenbescherming. Die heeft een column in ons vakblad. Af en toe een kritisch geluid maakt je alert. En we hebben ons eigen Dierbaar-keurmerk dat de lat behoorlijk hoog legt.’

 

Met welke branchedirecteur zou u weleens een dagje willen ruilen?

‘Met de directeur van Jeugdzorg Nederland. Ik heb bewondering voor mensen die zich daarvoor inzetten, in een tijd waarin ze het zwaar hebben. Het welzijn van dieren is ontzettend belangrijk, maar dat van mensen nog meer. Je moet dat in verhouding blijven zien.’

 

dierenwelzijn