11 SEP, 2024 • Weekbulletin
Business Hub Network: Maleisië
Het NL Business Hub Netwerk is hét wereldwijde netwerk van, voor en door Nederlandse ondernemers. Het verbindt hen met lokale partners en Nederlandse collega-ondernemers met praktische ervaring. Zo komen ze sneller tot internationaal succes. In deze serie vertellen de directeuren van de verschillende NL Business Hubs over hun werk. Dit keer: Marco Winter van de Malaysian Dutch Business Council (MDBC).
Wat doen jullie als business hub?
‘We bieden business services, representation en networking vanuit hoofdstad Kuala Lumpur, Penang in het noorden van het land en Johor in het zuiden. In 1996 zijn we opgezet als een organisatie waarvan alleen Nederlandse bedrijven lid waren. Maar we kwamen erachter dat startende ondernemers en mkb-bedrijven hier behoefte hebben aan een membership community die voor een zachte landing zorgt. Daarom zijn er nu ook meer Maleisische serviceproviders lid. Dat zijn experts die hun diensten tegen een redelijke prijs bieden: van de directe behoeftes zoals HR en administratieservices tot aan een standbouwer of drukker. Wij blijven over hun schouder meekijken of het goed gaat. Er is daardoor veel meer interne businessontwikkeling. Ook bedrijven die zakendoen met Nederland zijn lid. Zo zijn we gegroeid van 40 naar bijna 300 leden. We zijn natuurlijk niet alleen bezig met nieuwkomers, maar ook met bedrijven die hier al decennia zitten zoals Shell en FrieslandCampina.’
En wat nog meer?
‘Een andere kernactiviteit is ons student internship programma, voor onze bedrijven die extra mensen willen binnenhalen. Maleisië is een fantastisch stageland voor studenten uit Nederland. Men spreekt op de werkvloer meestal Engels, de kosten van levensonderhoud zijn vrij laag en het is relatief makkelijk om werkvergunningen te krijgen. Twee keer per jaar komen er zo’n 50 Nederlandse studenten, vooral hbo’ers. Sinds 2003 hebben we er meer dan vijftienhonderd naar bedrijven kunnen brengen!’
Met hoeveel mensen doen jullie dat?
‘In mijn team zitten vier vaste managers, meestal drie stagiairs en twee mensen op projectbasis. Zelf doe ik dit werk 21 jaar. Waarschijnlijk ben ik de langstzittende directeur van een business hub. Ik kwam in 1993 voor een jaar naar Maleisië en zit er nu nog. Aanvankelijk was ik actief in de marketingconsultancy en een evenementenorganisatie gericht op sport. Op een gegeven moment kreeg ik de vraag of ik evenementen voor MDBC kon organiseren en sponsors kon vinden. Daar is deze positie uit voortgekomen. Ik vind het werk door de enorm gevarieerde werkzaamheden en contacten nog steeds ontzettend leuk.’
Waarom is Maleisië een interessant land voor Nederlandse bedrijven?
‘Omdat het zo centraal ligt binnen de tien landen van ASEAN, de Association of Southeast Asian Nations. Maleisië is zeker niet het grootste land, maar door de aanwezigheid van verschillende rassen, religies, culturen en talen is het echt een centrum van Azië. Met de moslims, de grootste bevolkingsgroep, kun je zakendoen richting Afrika en het Midden-Oosten. Een ander deel van de bevolking heeft een Chinese of Indische achtergrond. Dus daarmee kun je richting China en India. Dat betekent dat je vanuit een land van 30 miljoen mensen een hinterland van 3 miljard mensen hebt.
Verder zijn er vrijhandelsverdragen met bijvoorbeeld China, India, Japan, Korea, Australië en Nieuw-Zeeland. Er zijn in de regio uitstekende havens en de logistiek zit goed in elkaar. Je zit vlakbij Singapore en andere landen met veel koopkracht en veel inwoners. Er is hier een ease of doing business; je kunt je snel en tegen relatief lage kosten vestigen. ASEAN trekt enorm. Door Covid en geopolitieke ontwikkelingen hanteren veel bedrijven de strategie China plus one: ze verplaatsen een deel van hun productie uit China. En dan is dit de interessantste regio.’
Voor welke sectoren liggen hier kansen?
‘Maleisië is zeker niet meer op zoek naar industrieën die veel werknemers nodig hebben. Daarvoor zijn hier niet genoeg mensen. Vandaar dat er veel wordt gekeken naar semicon. In trek zijn ook de sectoren defensie en veiligheid, circulaire economie en sustainability. Verder is er een jaarlijkse waterdialoog tussen Maleisië en Nederland. De laatste tijd is er meer belangstelling voor onze agritech-kennis, healthcare en life sciences. Maar ook nog steeds voor olie en gas, en de markt daaromheen met energy related renewables en maritiem. De brancheorganisaties in die sectoren komen hier regelmatig met hun leden voor beurzen en matchmaking.’
Met wie werken jullie samen?
‘We onderhouden nauwe contacten met de overheid, zodat we snel deuren kunnen openen als onze leden ergens mee zitten. We hebben zelfs binnen onze membership community de belangrijkste Maleisische agentschappen. Die zijn lid geworden, omdat het dan makkelijk is om snel te schakelen met buitenlandse investeerders.
Onze samenwerking met de Nederlandse ambassade loopt eigenlijk al sinds dag één ontzettend goed. Daardoor hebben wij als kleine organisatie met een relatief kleine ambassade samen meer uitstraling naar buiten en naar de overheid: 1+1 =5!
Samen organiseren we de nieuwjaarsreceptie en netwerkborrels. Op informatief gebied hebben we vorig jaar samen de Responsible Business Conduct Working Group in het leven geroepen: een veilige omgeving om te spreken over uitdagingen en best practices rond de nieuwe EU-regels over sustainability en labor. Want daar moet je je aan houden, waar ter wereld je ook opereert. We helpen Nederlandse bedrijven en hun supplychains hier om daarmee om te gaan. Met de ambassade hebben we ook de MDBC Innovation & Sustainability Awards ingesteld. Bedrijven die meedingen moeten zich presenteren en duidelijk maken wat zij goed doen en wat anderen daarvan kunnen leren.’
Kunt u wat succesverhalen noemen?
‘Een leuk voorbeeld is groenteveredelaar Enza Zaden; een familiebedrijf dat wereldwijd tot de top behoort. Die zochten een ingang in deze regio en hebben hun research & development-farm en regionale logistieke hub hier gevestigd. HQ Pack is een voorbeeld van de vele mkb-bedrijven die vanuit Maleisië hun regionale activiteiten managen. Dat bedrijf levert hoogwaardige verpakkingsoplossingen voor waardevolle en kwetsbare industriële en technische producten en onderdelen. Sinds vorig jaar hebben ze een nieuwe, grotere fabriek en kantoor en er werken nu honderden werknemers. En er komen steeds meer Nederlandse bedrijven naar ons toe, zoals Neways, Datasnipper, Siron en Van Halteren Technologies.’
Zijn er binnenkort interessante evenementen?
‘We organiseren heel veel evenementen over verschillende thema’s: van financieel-economisch en HR tot zakendoen in Maleisië. Waar mogelijk ondersteunen we missies. Zo is in september de eerste Maleisische semicon-missie naar Nederland, na drie missies vanuit Nederland naar Maleisië. Ons grootste event is de MDBC Innovation & Sustainability Awards op 21 november, dit jaar in combinatie met de Sustainable Action Conference van Control Union. Die Nederlandse inspectie- en certifceringsmultinational wil met de conferentie bedrijven inspireren actie te ondernemen voor een duurzame toekomst. Vorig jaar waren er 600 deelnemers.’