12 APR, 2023 • Weekbulletin

Branchevereniging aan het woord: VSV

In deze serie komen de brancheleden van VNO-NCW en MKB-Nederland aan het woord. Deze week voorzitter Peter Goedbloed van de VSV, de Vereniging SchadeVoertuighandel.

 

Vertel eens over uw branche en branchevereniging.

‘De VSV telt 34 leden en daarmee vertegenwoordigen we 80 procent van de markt. Onze leden zijn bedrijven die rechtstreeks reparabele schadevoertuigen inkopen van onder meer autoverzekeraars en leasemaatschappijen. Wij zijn daarmee een buffer voor verzekeraars, zodat zij die voertuigen veilig en vertrouwd kwijt kunnen. Onze branche zorgt er mede voor dat voertuigcriminaliteit wordt voorkomen. Het systeem dat we, samen met het Verbond van Verzekeraars, hebben opgezet bespaart zeker 100 miljoen per jaar aan criminaliteit en leidt ook tot lagere premies.’

 

Hoe lang bent u voorzitter en wat heeft u hiervoor gedaan?

‘Ik ben al 28 jaar voorzitter en ben benoemd voor het leven. Het werk bevalt nog steeds erg goed. Voor mijn tijd bij de VSV heb ik lange tijd als ondernemer gewerkt in de autobranche. In 1991 ben ik begonnen met werken voor diverse brancheverenigingen. Een van mijn bijdragen uit die tijd is het bedenken en realiseren van de verwijderingsbijdrage, een term die inmiddels heel bekend is.’

 

Welke actuele kwesties en lobbypunten spelen er momenteel voor jullie?

‘De allergrootste kwestie is de Wwft, de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme. De beperking van contante betalingen, de hoeveelheid controles en het vele papierwerk zijn een heel groot probleem voor onze ondernemers. In de lobby werken we hierin samen met MKB-Nederland en enkele andere branches. Binnenkort hebben we overleg met Kamerleden van de commissie EZK.
Ook de belasting van personenauto’s en motorrijwielen, de Bpm, is een belangrijke kwestie. Op een voertuig met zwaardere schade wordt bij export geen belasting teruggegeven. Daartegen protesteren en procederen we al jarenlang. Sinds kort ligt er een uitspraak van de EU dat terugbetaling wel degelijk aan EU-wetgeving onderhevig is. Dat is goed nieuws, want dat bewijst ons gelijk. De aanhouder wint, daar hebben we alle vertrouwen in.
Verder spelen de toenemende administratieve lasten. De overheid zegt steeds het te willen terugdringen, maar er komt alleen maar meer bij. En daar komt de Europese regelgeving nog bovenop. Wij moeten onderhand op een personeelsbestand van zeven man één persoon aannemen om het bij te houden.’

 

Hoe ziet u de toekomst van de branchevereniging?

‘Ik zie zelf dat we niet minder, maar juist meer nodig zijn voor onze leden. Ik doe dit werk al een hele tijd. Steeds als ik denk dat we wel even gesetteld zijn na een groot project, komt er weer wat nieuws om de hoek. Denk aan een onderwerp als de Wwft, waarvoor wij nu voor onze leden in de bres springen, in samenwerking met MKB-Nederland. Veel van onze leden zijn familiebedrijven, met nu de derde, vierde of zelfs vijfde generatie aan het roer. De generatie jongeren brengt nieuw elan mee en snapt heel goed hoe de VSV in hun voordeel kan werken.’

 

Waarom zijn jullie lid van MKB-Nederland?

‘Wij zijn lid vanwege de kracht van het collectief. Door ons lidmaatschap hebben we meer in de melk te brokkelen dan als een op zichzelf staande kleine vereniging. In de lobby is MKB-Nederland onmisbaar. We komen zo ook in contact met andere branches bij MKB-Nederland die ook tegen allerlei problemen aanlopen, bijvoorbeeld de Federatie Goud & Zilver en VAN Kansspelen als het gaat om de Wwft. Daarin trekken we samen op. Aan de andere kant brengen wij onze kennis en input mee naar bij MKB-Nederland.’

 

Met welke branchedirecteur zou u weleens een dagje willen ruilen en waarom?

‘Met Laura van Putten van de FBO, de Federatie van Betaald voetbal Organisaties. Ik ben naast een automan ook een voetbalman. Naast mijn werk ben ik -als hobby- voorzitter van de Nederlandse fanclub van Barcelona. Het lijkt me leuk om eens bij de FBO mee te kijken, en me er natuurlijk tegenaan te bemoeien.’

 

autobranchebelasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm)brancheorganisatieswet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (wwft)