30 JAN, 2023 • Weekbulletin

Branchevereniging aan het woord: VNA

In deze serie komen de brancheleden van VNO-NCW en MKB-Nederland aan het woord. Deze week voorzitter Renate Hemerik van de VNA, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen.

 

Vertel eens over uw branche en brancheorganisatie.

‘Onze vereniging is misschien niet heel groot, maar de branche levert een grote maatschappelijke en economische bijdrage. Wij leveren brede mobiliteit voor bedrijfsleven en particulieren in de vorm van personen- en bestelauto’s, maar ook veel fietsen en tweewielerproducten. Van de 9 miljoen auto’s in ons land zijn 1,5 miljoen leaseauto’s. In onze branche zijn zo’n 4.800 mensen werkzaam. De vereniging telt een kleine 40 leasemaatschappijen: bijna 90 procent van de hele sector. Als verenigingsbureau werken we met een vaste kern van zo’n 10 mensen met daaromheen een flexibele schil.’

 

Hoe lang bent u directeur en wat heeft u hiervoor gedaan?

‘Ik ben directeur sinds 2004 en sinds 2019 ook voorzitter. Die dubbelrol bevalt goed. Het schakelpunt tussen de voorzitter en directeur is cruciaal, maar veelal ook complex. Door dit in één persoon samen te brengen, kunnen we effectief opereren. Ik heb hiervoor altijd in de sector gewerkt als marketing- en communicatiespecialist. Die achtergrond geeft me stevige bagage om invulling te geven aan mijn huidige rol.’

 

Wat zijn actuele kwesties voor jullie?

‘Net als andere sectoren hebben ook wij te maken met de opeenstapeling van crises. In de coronaperiode waren we niet een primair geraakte sector, maar we worden wel geconfronteerd met de gevolgen. Denk bijvoorbeeld aan de levering van auto’s en onderdelen en de onzekerheid voor het bedrijfsleven en consumenten.

Iets anders zijn de doelstellingen van het overheidsbeleid op het gebied van klimaat, milieu en mobiliteit. Aan de ene kant biedt dit kansen, bijvoorbeeld door daarop in te spelen met de inzet van elektrische voertuigen, fietsen en deelmobiliteit. Aan de andere kant zien we nadelen, namelijk dat veel ondersteunende subsidies al worden afgebouwd terwijl de transitie nog geen gelopen race is. Het moet voorlopig wel aantrekkelijk blijven. Een derde kwestie is mobiliteit haalbaar en betaalbaar houden. Onze sector kan ervoor zorgen dat bedrijven en particulieren mobiel blijven, maar daarvoor is wel goed overheidsbeleid nodig.’

 

Wat zijn belangrijke lobbypunten?

‘Er is een plan om alle bedrijven te verplichten alleen nog maar elektrische auto’s te rijden: de CO2-normering van zakelijke wagenparken. Natuurlijk onderschrijven wij de milieudoelstellingen. Maar we zijn kritisch op de uitvoering en de timing. Een onjuiste invulling en timing kan het halen van de klimaatdoelstellingen vertragen. Ook fiscale regelgeving en administratieve lasten zijn een belangrijk punt. Fiscale regelgeving blinkt veelal niet uit in consistentie en efficiency. En de administratieve lasten nemen de laatste jaren enorm toe, in tegenstelling tot de belofte van het kabinet.’

 

Hoe ziet u de toekomst van de branche en branchevereniging?

‘Ik zie een uitdagende, positieve toekomst voor onze sector en onze vereniging. Mobiliteit zit in een hele grote transitie en onze leden spelen daarbij een belangrijke rol. Dat betekent dat er grote collectieve belangen zijn, bij uitstek het terrein van de vereniging’

 

Waarom zijn jullie lid van VNO-NCW?

‘Tijdens de coronacrisis hebben ze laten zien wat ze waard zijn. Het kabinet had ze nodig als gesprekspartner, de verschillende sectoren konden bij ze terecht, ze hebben de problemen goed in kaart gebracht en bemiddeld waar nodig. Een ultiem staaltje belangenbehartiging. Voor ons is VNO-NCW de route om problemen en kansen richting de overheid bespreekbaar te maken.’

 

Met welke branchedirecteur zou u weleens een dagje willen ruilen en waarom?

‘Dan zou ik misschien wel een dagje met Ingrid Thijssen of Mark Rutte willen meelopen. Het is zo complex om met de huidige stapeling van crisissen, de enorme grote uitdagingen en de diverse grote belangen te opereren. Het lijkt me interessant om eens te ervaren hoe dat is.’

 

anders betalen voor mobiliteitautobranchebrancheorganisatiesco2 (koolstofdioxide)elektrisch rijdenmobiliteit