5 SEP, 2022 • Weekbulletin
Branchevereniging aan het woord: VBW, de ondernemende brancheorganisatie voor bloemisten in Nederland
In deze serie komen de brancheleden van VNO-NCW en MKB-Nederland aan het woord. Deze week directeur Marco Maasse van VBW, de brancheorganisatie voor bloemisten.
Vertel eens over uw branche en brancheorganisatie.
‘Wij zijn de branchevereniging voor bloemisten met een eigen winkel. Dat zijn dus niet de supermarkten, bloemenkramen of tuincentra die ook bloemen verkopen. Onze branche telt 2.800 ondernemers die een jaaromzet draaien van afgerond 1 miljard euro. Over het algemeen gaat het om kleinschalige bedrijven: gemiddeld telt een bloemist drie medewerkers. Onze branchevereniging steekt veel energie in het contact met onze leden, waardoor we een goed beeld hebben van onze ondernemers.’
Wat is uw achtergrond?
‘Ik weet absoluut niets van bloemen en planten. Ik ben ooit begonnen in de levensmiddelenindustrie, waar ik in commerciële functies heb gewerkt. Inmiddels zit ik alweer bijna 25 jaar bij de VBW, sinds 2010 ben ik directeur. Ik ben destijds gevraagd voor de functie en heb toen gezegd dat ik echt niet de lobby wilde doen, maar dat beeld is wel gekanteld. Collectief en individueel gaan nu hand in hand. Persoonlijk contact met de individuele ondernemer is wel de sleutel van ons succes.’
Welke actuele kwesties spelen er voor jullie?
‘Ten eerste de energiecrisis. Voor de gemiddelde bloemist is het nog wel te doen, maar zorgelijker is de beschikbaarheid en kwaliteit van het product. Het kan zijn dat kwekers gedwongen worden om een keuze te maken voor mindere hoeveelheid, mindere kwaliteit, of zelfs helemaal te stoppen. Dat zorgt voor veel onzekerheid. Tegelijkertijd speelt een tekort aan mensen, zoals in veel sectoren.’
Verder is het nog onduidelijk wat de consequenties zijn van de stijging van het minimumloon en de betaalbaarheid daarvan in onze bedrijven. Samen met de hoge inflatie zijn dit enorme uitdagingen voor onze kleine ondernemers. Hoe zorgen we ervoor dat ook de kleinschalige ondernemers onder de aandacht komen van de politiek? Daar zijn we nu veel mee bezig samen met MKB-Nederland.’
Hoe ziet u de toekomst van uw branche?
‘Een jaar geleden was onze toekomst nog vrij duidelijk. Met steun van MKB-Nederland en Inretail hebben we tijdens corona toch een goede periode gehad waarin we konden openblijven. Een jaar verder – na Oekraïne, de energiecrisis, hoge inflatie en krapte op de arbeidsmarkt – ziet de toekomst er heel anders uit. Er zijn veel onzekere factoren waardoor we op zoek moeten naar nieuwe manieren om geld te verdienen. Daarmee zijn we op dit moment achter de schermen ook bezig.’
En die van de branchevereniging in het algemeen?
‘Ik ben ervan overtuigd dat je je branchevereniging moet organiseren als een bedrijf. Werk vraaggestuurd, weet wat je ondernemers nodig hebben, zorg voor aantoonbare financiële meerwaarde en verras je achterban. Wij doen dat al jaren zo. Het betrekken van andere partijen is ook belangrijk. Onze eigen organisatie is de afgelopen jaren intensief gaan samenwerken met AVN, de brancheorganisatie voor Ambachtelijke Versdetaillisten. Naar buiten toe zijn we twee clubs, maar intern werken we als één. We hebben met dezelfde vraagstukken te maken.’
Waarom zijn jullie lid van MKB-Nederland?
‘Vanwege het belang van het collectief. Als lid kunnen wij gebruik maken van een infrastructuur van informatie voor kwesties die voor ons van belang zijn. Daarnaast geeft het een groot netwerk waar we uit kunnen putten. En natuurlijk kunnen wij ook onze opdrachten en vragen neerleggen bij VNO-NCW en MKB-Nederland.’
Met welke branchedirecteur zou u weleens een dagje willen ruilen en waarom?
‘Ik zou wel een dagje willen ruilen met Jan Meerman, directeur van Inretail. Sterk in de lobby, ruimdenkend voor de gehele detailhandel en met een positieve insteek en uitstraling.’