3 OKT, 2022 • Weekbulletin
Branchevereniging aan het woord: SpiritsNL
In deze serie komen de brancheleden van VNO-NCW en MKB-Nederland aan het woord. Deze week directeur Joep Stassen van SpiritsNL, de branchevereniging van importeurs en producenten van gedistilleerde dranken in Nederland.
Vertel eens over uw branche en organisatie.
‘Wij zijn een branchevereniging met 26 leden en bestaan sinds 2012 in de huidige vorm. Wij richten ons in onze belangenbehartiging op drie thema’s: productregelgeving, het fiscale aspect en alcoholbeleid. Dat doen we in Nederland, maar ook in Brussel en waar nodig wereldwijd. Gedistilleerde drank uit Nederland gaat de hele wereld over. De jaaromzet in onze branche komt inclusief accijns boven de miljard uit.’
Wat is uw achtergrond?
‘Ik ben in 2004 begonnen bij wat toen nog de VIP heette in een dubbelfunctie als directeur en secretaris van het Productschap Dranken. Sinds 2012 ben ik alleen nog directeur. Ook in de jaren negentig heb ik al voor het Productschap gewerkt. In de tussentijd heb ik vier jaar als directiesecretaris gewerkt voor een bedrijf dat zich bezighoudt met kantoormeubilair. Ik ben teruggegaan omdat het me goed bevalt. Het is een gezelligheidsproduct en ook een branche waar mensen een mening over hebben.’
Welke actuele kwesties spelen er momenteel voor jullie?
‘We worden steeds meer geconfronteerd met de toenemende eisen en regels voor verpakkingen. Het gewicht van de flessen is in Nederland een groot punt. In Europa is vastgelegd dat verpakkingen – en dus ook flessen – minimaal toereikend moeten zijn. Maar elk merk heeft zijn eigen model, dat betekent duizenden verschillende flessen. Die diversiteit maakt het tot een groot probleem. Het is daarnaast heel moeilijk om de juiste data boven tafel te krijgen. We importeren ook flessen uit Japan en Mexico, daar wordt er nogal schouderophalend gereageerd op onze regelgeving. Maar de inspectie zegt: het staat er, dus het moet.’
Wat zijn belangrijke lobbypunten?
‘De wijzigingen in het vernieuwde Preventieakkoord komen binnenkort op tafel en we zijn benieuwd wat daarin voor ons gaat veranderen. Wij zien dat maatregelen gericht zijn op een generieke aanpak, in plaats van een gerichte aanpak zoals wij die voor ogen hebben. Generieke maatregelen houden geen gelijke tred met het probleem. Wij verzetten ons daarom tegen generieke prijsverhogingen, algemene inperking van beschikbaarheid en reclamemaatregelen. Het beleid moet zich volgens ons juist richten op bepaalde groepen, bijvoorbeeld jongeren. Die moeten niet drinken, en zeker niet overmatig.’
Hoe ziet u de toekomst van uw branche?
‘Er is al langer een vrij hardnekkige trend om minder te drinken. We zijn in die tijd wel beter gaan drinken. Mensen zijn meer gericht op genieten, nemen de tijd ervoor en kopen ook duurdere drank. Ik denk dat dat een goede ontwikkeling is. In de coronatijd zag je ook de verkoop van kwalitatief hoogwaardige producten een vlucht nemen. Dat is een trend die zich zeker gaat voortzetten.’
En van brancheverenigingen?
‘Nederland is Nederland niet zonder brancheverenigingen. Het blijft belangrijk als platform voor belangenbehartiging in sector. Het is een neutrale hoek, waardoor ondernemers elkaar niet alleen in de markt tegenkomen. Dat zou ook de rol moeten zijn van een branchevereniging. Luister naar wat bedrijven nodig hebben.’
Waarom zijn jullie lid van VNO-NCW?
‘Het is een platform om kennis en expertise te halen en in contact te komen met andere bedrijfstakken. Hoe pakken zij bepaalde vraagstukken aan? Bij gemeenschappelijke belangen kunnen we samen optrekken en kan VNO-NCW het voortouw nemen.’
Met welke branchedirecteur zou u weleens een dagje willen ruilen en waarom?
‘Ik zou wel een vlieg op de muur willen zijn bij de boerenorganisaties. Daar speelt zoveel: wat komt er allemaal op ze af en hoe ga je daarmee om? Dat is het moment waarop je moet laten zien wat je kan als brancheorganisatie.’