30 JAN, 2023 • Weekbulletin
Branchevereniging aan het woord: NVM
In deze serie komen de brancheleden van VNO-NCW en MKB-Nederland aan het woord. Deze week directeur Arthur Schellekens van de NVM, de Nederlandse Coöperatieve Vereniging van Makelaars en Taxateurs.
Vertel eens over uw branche en brancheorganisatie.
‘Een paar jaar geleden is de NVM een coöperatie geworden van bedrijven. Bij onze vereniging zijn 3.400 ondernemingen aangesloten en 4.700 makelaars. Het merendeel van onze leden zijn kleine en middelgrote ondernemers. Onze branche is een belangrijke pijler van de Nederlandse economie, er zit een hele industrie vast aan ons vak: van hypotheken en verzekeringen tot verhuizingen en verbouwingen.’
Hoe lang bent u directeur en wat heeft u hiervoor gedaan?
‘Ik ben nu ruim drie jaar directeur bij de NVM. Hiervoor heb ik onder meer gewerkt voor de Centrale Branchevereniging Wonen, de Vereniging van Openbare Bibliotheken en Jeugdzorg Nederland. Het werken voor verenigingen moet een beetje in je bloed zitten. En dan kan je echt het verschil maken. Je werkt op landelijk niveau en draagt samen met leden, besturen, commissies en stakeholders bij aan goede ontwikkelingen voor de sector.’
Wat zijn actuele kwesties voor jullie?
‘In de kwartaalcijfers zien we dat de verkoop van huizen licht aan het dalen is. Mensen worden voorzichtiger door onder meer de inflatie. Het blijft belangrijk om goed te monitoren wat er gebeurt op de markt. We zijn ook bezig met hoe de toekomst van ons vak eruit gaat zien. Wat zijn de nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld qua wetgeving? Hierover zijn we natuurlijk al in gesprek in Den Haag, maar concreet is het nog niet. Ook is de digitale opmars te zien in onze branche. Dat neemt alleen maar toe. De jongere generatie heeft hier meer behoefte aan. Verder zal een bedrijf als Funda ook doorontwikkelen door zelf hypotheken aan te bieden.’
Wat zijn belangrijke lobbypunten?
‘Op dit moment werken we het plan ‘Vertrouwen in het koopproces’ uit, dat is gericht op het vertrouwen in een eerlijk en transparant koopproces voor consumenten. Een onderdeel daarvan is het biedlogboek, dat inzage geeft in de biedingen op een huis. Ook richten we ons op de verdere ontwikkeling van ons tuchtrecht. Dit wordt met de andere brancheverenigingen gezamenlijk vormgegeven in de hele sector. Straks ook voor makelaars die niet zijn aangesloten bij een branchevereniging. En uiteraard zijn we onderdeel van de Woningbouwalliantie: er moeten woningen bijgebouwd worden. We kunnen niet verkopen wat er niet is.’
Hoe ziet u de toekomst van de branchevereniging?
‘Brancheverenigingen hebben een goede toekomst, mits zij waarde toevoegen voor hun leden. Wij bieden bijvoorbeeld actuele data die onze leden helpen bij het ondernemen. De vanzelfsprekendheid van een lidmaatschap van de branchevereniging gaat wel verdwijnen, vermoed ik. Het is niet meer iets wat je doet ‘omdat het zo hoort’. Voor de jongere generatie geldt dat het iets moet opleveren.
Dat kan kennis zijn of innovatie, maar ook heel simpel een financieel voordeel. Leden van de NVM betalen bijvoorbeeld minder voor Funda.’
Waarom zijn jullie lid van MKB-Nederland?
‘Dat is voor ons vanzelfsprekend. Bij brede, brancheoverstijgende problemen springt MKB-Nederland in de bres. Tijdens de pandemie hebben ze dit echt heel goed gedaan. Ze hebben zich toen hard gemaakt voor de compensatiemaatregelen. Daarnaast hebben ze goede en actuele informatie waarvan wij graag gebruikmaken.’
Met welke branchedirecteur zou u weleens een dagje willen ruilen en waarom?
‘Ik heb me in mijn carrière beziggehouden met jeugd, en nu met een volgende, volwassen fase in het leven: een huis kopen. Ik zou weleens mee willen kijken bij een branche die zich richt op de laatste levensfase, de vereniging voor begrafenis- en uitvaartondernemers. Daar weet ik weinig vanaf. Dat lijkt me een interessant kijkje in weer een hele andere keuken.’