8 MEI, 2023 • Weekbulletin

Branchevereniging aan het woord: bvA

In deze serie komen de brancheleden van VNO-NCW en MKB-Nederland aan het woord. Deze week directeur Henriette van Swinderen, directeur van de bvA, de bond van Adverteerders.

 

Vertel eens over uw branche en branchevereniging.

‘Wij komen op voor de belangen van bedrijven op het gebied van marketing en communicatie. Onze vereniging telt – inclusief dochterondernemingen – zo’n 200 leden, waaronder grote multinationals als Unilever en Philips, maar ook kleinere, Nederlandse organisaties zoals HAK. Onze bond is ruim 100 jaar geleden opgericht door een groep bedrijven die inzichtelijke afspraken wilde over de tarieven voor dagbladadvertenties. Inmiddels zetten wij ons ervoor in dat bedrijven hun klanten zo effectief mogelijk kunnen bereiken op een manier die maatschappelijk verantwoord is.’

 

Hoe lang bent u directeur en wat is uw achtergrond?

‘Ik ben 4,5 jaar directeur en heb hiervoor altijd in marketingfuncties gewerkt. Mijn loopbaan ben ik ooit begonnen bij Procter & Gamble, ik heb een tijd bij T-Mobile gewerkt en mijn laatste werkgever voor mijn directeurschap was Sonova Hearing Solutions. De overstap naar een branchevereniging geeft me de mogelijkheid om al mijn kennis en ervaring in te zetten voor een groter belang.’

 

Wat zijn actuele kwesties?

‘Veel bedrijven zijn bezig om thema’s als duurzaamheid en diversiteit vorm te geven in hun producten- en dienstenaanbod. Ze worstelen er soms mee hoe ze dat het beste naar buiten brengen. Bedrijven kunnen al snel beschuldigd worden van greenwashing. Soms is dat terecht, maar het kan ook goede intenties in de kiem smoren. Wij proberen met richtlijnen en voorbeelden bedrijven te helpen dit op de beste manier te doen. Adverteerders kunnen met marketing sterk bijdragen aan positieve verandering van gedrag en beeldvorming. Denk aan duurzamer productaanbod en het vermijden van stereotypering in reclames.

Een andere kwestie is de verschraling van het lokale media-aanbod. Zonder een pluriform medialandschap hebben bedrijven minder mogelijkheden om al hun doelgroepen effectief te bereiken. Ook de omgang met privacy, data en AI is een belangrijk thema.’

 

En belangrijke lobbypunten?

‘Steeds meer gemeenten stellen een verbod in op reclame voor bijvoorbeeld fossiele brandstof of vlees. Nu zien we ook in de landelijke politiek stemmen opgaan voor dit soort verboden. Een slechte ontwikkeling, vinden wij. Het is moeilijk te handhaven en staat innovatie in de weg. Wij pleiten voor verantwoorde regelgeving waarin zelfregulering een belangrijke rol speelt. Als industrie willen we zelf verantwoordelijkheid nemen en afspraken maken binnen het goed functionerende systeem van toetsing en handhaving van de Stichting Reclame Code. Daarnaast zijn we de afgelopen tijd druk bezig geweest om aan toezichthouder ACM te laten zien wat de consequenties zouden zijn van de mogelijke fusie tussen Talpa en RTL. Dat betekent weer minder pluriformiteit.’

 

Hoe ziet u de toekomst van de branchevereniging?

‘Met alle complexe vraagstukken waarmee we te maken hebben op het moment, wordt de behoefte aan een goede branchevereniging alleen maar sterker. Dat zien wij in onze eigen vereniging terug, maar geldt ook voor de brancheverenigingen in ander sectoren. Denk aan het klimaat, privacy, inclusie, de opkomst van social media. De vraagstukken zijn dermate groot; die kan je niet in je eentje oplossen.’

 

Waarom zijn jullie lid van VNO-NCW?

‘Wij zijn lid omdat we ons ook realiseren dat marketing en communicatie niet het enige is wat bedrijven doen. Ik merk toch dat bedrijven, ook in de top, zich niet altijd realiseren dat dit dé spreekbuis is die je hebt naar de consument. Het is daarom belangrijk om ons te laten zien onder die paraplu van belangenbehartiging. We hebben een prettige samenwerking en op sommige momenten trekken we ook samen op richting Den Haag.’

 

Met welke branchedirecteur zou u weleens een dagje willen ruilen en waarom?

‘Ik heb vroeger architectuur gestudeerd, dus dan zou ik kiezen voor de directeur van de Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus. Iets heel anders, maar ook een vak waar analyse en creativiteit belangrijk is.’

 

acm (autoriteit consument en markt)brancheorganisatiesreclamebranche