8 SEP, 2025 • Column
Blijf investeren in de toekomst van onze winkelgebieden
Of ik nu de dagelijkse boodschappen doe of shop in mijn vrije tijd: ik doe dat het liefst in een prettige omgeving. Een levendige binnenstad met historie, een goed bereikbaar winkelcentrum om de hoek, of juist die ene speciaalzaak waarvoor ik graag een stukje omrijd. Want winkelen is meer dan een transactie. Het is beleving, gemak en ontmoeting.
Leegstand neemt toe
Ik kan echter niet de enige zijn die de leegstand ziet toenemen. De kosten voor ondernemers stijgen, klanten shoppen online en sommige binnensteden worden almaar leger. Terwijl de inwoner én bezoeker er wel graag op uit trekt voor gezelligheid en recreatie. Juist daarom is het zo belangrijk dat we blijven investeren in onze winkelgebieden.
Impulsaanpak winkelgebieden
De Impulsaanpak winkelgebieden, waar de Tweede Kamer zich op 11 september opnieuw over buigt, laat zien hoe effectief dat kan zijn. In 55 gemeenten zijn de afgelopen jaren plannen gemaakt waarin ondernemers, gemeenten en corporaties samenwerken aan de toekomst van hun centrumgebieden. Denk aan het transformeren van leegstaande panden naar woningen, het toevoegen van meer groen of het verduurzamen van de openbare ruimte. Dat levert niet alleen aantrekkelijkere winkelgebieden op, maar ook meer woongenot en een sterker lokaal ondernemersklimaat.
Resultaat mag er zijn
De resultaten mogen er zijn: met 88 miljoen euro aan rijkssteun is maar liefst 500 miljoen euro aan investeringen in beweging gebracht. Een indrukwekkende hefboom, die bewijst dat gezamenlijke inzet rendeert.
Zonde
Toch dreigt er een kink in de kabel. In de vierde en laatste tranche kwamen dertien projecten die aan alle eisen voldeden niet meer aan bod. Waarom? Het budget was simpelweg op. Zonde, want hiermee dreigen waardevolle initiatieven stil te vallen. En dat terwijl inmiddels steeds meer gemeenten hun centrumgebied willen versterken en ook zij rekenen op enige ondersteuning.
Kies voor leefbare winkelgebieden
De aanpak winkelgebieden loont. Daarom is het nu aan de politiek om te zorgen dat dit geen eenmalige impuls blijft, maar een structurele steun in de rug. Want alleen gezamenlijk kunnen we ervoor zorgen dat ondernemers zich met vertrouwen blijven vestigen, consumenten er met plezier hun tijd en geld besteden, en bewoners zich écht thuis voelen in hun stad of dorp.
Petra Tiel
Beleidsadviseur Retail & Betalingsverkeer