UWV: Actuele vakkennis is nog steeds essentieel voor werknemer

02-12-2019

Vakkennis is nog steeds essentieel, maar de laatste jaren wordt er wel een steeds bredere kennis gevraagd. In veel sectoren moeten werknemers van meer zaken verstand hebben dan alleen van wat ze in hun opleiding hebben geleerd. Dat stelt arbeidsmarktadviseur Freek Kalkhoven van UWV, die binnen alle sectoren en beroepsgroepen onderzocht welke competenties werkgevers vragen van hun werknemers.

 

Specifieke vaardigheden

Niet alleen vakkennis is belangrijk voor werknemers, stelt Kalkhoven. "Ook vaardigheden die gebaseerd zijn op algemene kennis, houding en gedrag. Deze verschillen per sector en beroep, maar uit onze enquête onder werkgevers komt duidelijk naar voren dat ze tegenwoordig met name vijf specifieke vaardigheden verlangen. Dat zijn digitale skills, servicegerichtheid, probleemoplossend vermogen, vakoverstijgende samenwerking en aanpassingsvermogen." Die vaardigheden blijven de komende jaren belangrijk, denkt Kalkhoven.

 

Sleutelaar

Wat betekent het dat vakkennis steeds breder wordt en dat werkgevers specifieke vaardigheden van werknemers verlangen? Kalkhoven geeft een voorbeeld: "Neem de automonteur. Vroeger was dat toch vooral de sleutelaar, die betrekkelijk anoniem in de werkplaats bezig was. De laatste jaren is zijn beroep enorm veranderd. Auto's bevatten meer elektronica. Zijn ict-kennis moet dus op orde zijn. Daarnaast komen er meer elektrische auto's op de markt, terwijl hij tijdens zijn opleiding misschien vooral heeft geleerd over benzine- of dieselmotoren."

 

Leven lang leren

Een werknemer moet zich er dus van bewust zijn dat hij zijn vakkennis en specifieke vaardigheden moet blijven ontwikkelen, een leven lang. "Veel werkgevers zoeken ongeveer dezelfde vaardigheden. Kijk daarnaar: welke heb ik al in huis, bijvoorbeeld via nevenactiviteiten, en welke kan ik ontwikkelen? Maar vergeet tegelijkertijd niet dat vakkennis nog altijd essentieel is en dat deze dus steeds breder wordt. Blijf up-to-date." Dat geldt niet alleen voor werkzoekenden, aldus Kalkhoven. Ook mensen die al lang bij dezelfde werkgever zitten, moeten in zichzelf blijven investeren.

 

Aanpassingsvermogen

Zich snel kunnen aanpassen aan veranderingen is volgens Kalkhoven misschien dan ook wel de belangrijkste vaardigheid op dit moment. "Werknemers moeten meegaan met nieuwe ontwikkelingen, hun kennis actueel houden en zien wat er verandert binnen een beroep. Zo blijft een werknemer aantrekkelijk voor werkgevers en hierdoor kunnen werkgevers werknemers sneller inzetten op nieuwe taken."