Uitdagingen om digitale interne markt te bewerkstelligen

22-05-2017

De ontwikkeling van de Europese data-economie, de uitdagingen op het gebied van cyberveiligheid en de bevordering van online platforms vereisen volgens de Europese Commissie nieuwe wetgeving om volledig tot hun recht te komen. Dat staat in een evaluatie van de Digital Single Market Strategy die de Commissie onlangs publiceerde.

 

Digitale interne markt

De Europese Commissie heeft twee jaar geleden het plan gelanceerd om een digitale interne markt te creëren. Dit plan is één van de tien prioriteiten van de Europese Commissie, want een volledig functionerende digitale interne markt zou jaarlijks 415 miljard euro kunnen bijdragen aan de Europese economie en honderdduizenden banen kunnen opleveren.

 

Resultaten

Halverwege het mandaat heeft de Europese Commissie in de Digital Single Market Mid-Term Review teruggeblikt op de behaalde resultaten en tekortkomingen van de strategie. Enkele verwezenlijkingen van de Digital Single Market Strategy zijn het gebruik van online content over de grens en het einde van roamingkosten (kosten voor bellen buiten het eigen netwerk).

 

Lidstaten aan zet

Volgens vicepresident van de Europese Commissie en eurocommissaris Ansip heeft de Commissie alle initiatieven gepresenteerd die nodig zijn om de digitale interne markt tot stand te brengen. Het is volgens hem nu aan de lidstaten en het Europees Parlement om de voorstellen zo snel mogelijk aan te nemen.

 

In de herfst wordt op het gebied van data-economie een voorstel verwacht over het vrij verkeer van data en volgend voorjaar een initiatief om door de overheid gefinancierde publieke data te kunnen hergebruiken. Ook zal de Commissie rond september dit jaar de Cybersecurity Strategy uit 2013 evalueren. Tot slot zal er worden gekeken naar oneerlijke contractuele clausules en handelspraktijken tussen platformen en bedrijven.

 

Commentaar VNO-NCW en MKB-Nederland

In een brief aan Ansip laat onze koepelorganisatie BusinessEurope weten dat er een raamwerk ontwikkeld moet worden dat de globale context in acht neemt. Omdat digitaal beleid in feite geen grenzen kent, is het essentieel dat de Digital Single Market Strategy meer wereldwijde digitale handel bevordert. Wij volgen nieuwe ontwikkelingen en zullen die via onze kanalen met u delen.