Steeds meer organisaties stellen eHerkenning verplicht

13-01-2020

Instanties stellen het gebruik van eHerkenning steeds vaker verplicht. Zo is het vanaf 1 november niet meer mogelijk om zonder eHerkenning in te loggen bij het UWV om werknemers ziek te melden. Bij de Belastingdienst is het mogelijk om met eHerkenning de btw-aangifte te doen of een douanevergunning aan te vragen. Maar ook een subsidie of een VOG-verklaring voor een werknemer aanvragen is alleen mogelijk met eHerkenning. Het is dus belangrijk dat ondernemers snel eHerkenning gaan gebruiken of hun niveau als nodig upgraden.

 

Digitale sleutel

eHerkenning is een digitale sleutel waarmee ondernemers toegang krijgen tot de online dienstverlening van overheidsorganisaties. Zo doen ze op één manier, met één inlogmiddel veilig en online zaken met de Rijksoverheid, gemeenten, provincies, waterschappen en andere publieke organisaties. eHerkenning is te beschouwen als de opvolger van DigiD voor bedrijven.

Commentaar VNO-NCW en MKB-Nederland
Ondernemers hebben steeds vaker eHerkenning van minimaal niveau 3 nodig om zich online te kunnen identificeren bij de overheid. Daarom zijn wij dit najaar een voorlichtingscampagne gestart voor ondernemers. Aangesloten branche- en regionale organisaties en intermediairs kunnen kosteloos hieraan deelnemen.

 

Lees meer over de campagne eHerkenning.