Slachtoffer waarschuwt voor gijzelingssoftware

08-07-2019

Hoewel ondernemers verschillende voorzorgsmaatregelen nemen om hun bedrijf veilig te houden tegen cyberaanvallen, kan het toch gebeuren dat op een onbewaakt moment hun systemen worden geïnfecteerd en bestanden versleuteld worden door gijzelingssoftware (ransomeware). Het overkwam ondernemer Peter Schoolderman. Door zijn verhaal openbaar te maken, probeert hij de schaamte van ransomwareslachtoffers weg te nemen.

 

Autobedrijf Schoolderman werd in april opgeschrikt: een ransomwareaanval trof de bedrijfssystemen. Alle klantgegevens, agenda's en facturen werden gehackt, ondanks dat hij verschillende voorzorgsmaatregelen had genomen. "Voor het verkleinen van de risico's koos ik voor een NAS-systeem als back-up", legt Schoolderman uit. "Dat bleek niet voldoende." De hackers eisten losgeld voordat ze de bestanden zouden vrijgeven. Schoolderman zag van betaling af en besloot het probleem intern op te lossen. Dat had wel groot verlies tot gevolg.

 

Extra maatregelen

De ondernemer is nog altijd bezig om de gehackte gegevens te verzamelen. Tegelijkertijd heeft hij diverse voorzorgsmaatregelen genomen om de risico's verder te verkleinen. Het bedrijf bezit momenteel verschillende back-upvormen die het in het verleden niet had. Bovendien is intern afgesproken dat iedereen bij binnenkomst van een e-mail voorzichtig daarmee omgaat.

 

Waarschuwing

Ook bij zijn medewerkers probeert Schoolderman de urgentie te tonen. "Ik probeer mijn medewerkers voortdurend duidelijk te maken: iets kan betrouwbaar lijken, maar uiteindelijk is niets 100 procent betrouwbaar. Waar ik continu op hamer is dat niets wordt aangeklikt. Wanneer ik een e-mail krijg met een link, dan ga ik vanuit een browser naar die website toe en regel ik het daar."

 

Het autobedrijf laat hiermee zien dat naar buiten treden een positieve werking kan hebben. "Als je niet naar buiten komt en je houdt het in het duister, dan kan je niet verwachten dat klanten begrip tonen en moet je niet verrast zijn wanneer je klanten verliest. Laat weten wat er heeft plaatsgevonden en vraag hulp."

 

Bekijk hier de video waarin Schoolderman de gebeurtenissen toelicht.