Nederland en Duitsland versterken samen de spoorgoederensector

15-04-2019

Nederland en Duitsland trekken samen op om het spoorgoederenvervoer nog aantrekkelijker en efficiënter te maken. Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur) en haar Duitse collega-staatssecretaris Ferlemann maakten onlangs afspraken hierover in Berlijn.

 

Betere aansluiting

"Duitsland is onze belangrijkste handelspartner", zei Van Veldhoven. "Wie weet dat één trein net zoveel kan vervoeren als 56 vrachtwagens, weet ook hoe belangrijk de spoorgoederensector kan zijn voor onze duurzame toekomst." Nederland en Duitsland gaan via een gezamenlijke werkgroep meer samen optrekken in onder andere digitalisering en automatisering van de sector. Zo worden innovaties als zelfrijdende treinen straks grensoverschrijdend getest. Door gerichte investeringen en efficiënter gebruik te maken van het spoornetwerk en werkprocessen beter op elkaar aan te laten sluiten moet het sneller mogelijk worden om nog langere treinen te laten rijden.

 

Maatregelen

In zowel Nederland als Duitsland zijn het afgelopen jaar ambitieuze maatregelenpakketten vastgesteld die de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer moeten verbeteren. In Nederland werd ook vastgelegd dat goederenvervoerders zich op verschillende manieren moeten inzetten om de hinder van trillingen en geluid voor omwonenden van het spoor te verminderen.

Commentaar VNO-NCW en MKB-Nederland
Wij zijn blij dat Nederland en Duitsland afspraken hebben gemaakt om het goederenvervoer per spoor tussen de beide landen te versterken. Het is nu wel zaak om door te pakken op het spoor. De verbindingen met onze belangrijkste handelspartner moeten optimaal zijn, evenals de doorgaande verbindingen naar Zuid- en Oost-Europa. Dat is goed voor de export, goed voor het vervoer over het spoor en dus ook goed voor het milieu. De afspraken zijn een uitgelezen kans om dat te realiseren.