Kabinetsaanpak voor uitdagingen in logistiek en mobiliteit

19-05-2022

Met het versturen van het beleidsprogramma aan de Tweede Kamer hebben de bewindspersonen van Infrastructuur en Waterstaat, minister Mark Harbers en staatssecretaris Vivianne Heijnen, openbaar gemaakt waar hun prioriteiten liggen, ook bij het aangaan van uitdagingen in het logistieke en mobiliteitssysteem. Het beeld dat opdoemt uit de brief is afwisselend. Enerzijds ademt het programma van de bewindslieden veel ambitie en dadendrang. Anderzijds geeft de brief ook een aantal winstwaarschuwingen af. Al met al zit er veel in de aanpak waar ondernemend Nederland sterker van kan worden.

 

Ambitie en dadendrang

Zo is te lezen in de brief dat dit kabinet de basis van onze infrastructuur op orde brengen wil. Dat vraagt om stevige extra investeringen in het beheer en onderhoud van wegen, vaarwegen én spoorwegen. Jaarlijks zal er 1,25 miljard euro extra vrijgemaakt gaan worden om onze infrastructuur kwalitatief op orde te houden en dus de doorstroming te verbeteren. Daarnaast wil het kabinet o.a. investeren in het versterken van internationale spoorverbindingen. En beoogt ze ook dit jaar nog een ei te leggen over de toekomst van het hubmodel van Schiphol en de opening van Lelystad Airport.

 

Winstwaarschuwingen

Bij andere ambities houden de bewindslieden echter nog een slag om de arm. Met name het waarmaken van door voorgaande kabinetten afgesproken infrastructuurprojecten uit het Meerjaren programma Infrastructuur en Transport (MIRT) baart ze zorgen. De stikstofproblematiek maakt dat de bouw van een goed aantal wegaanlegprojecten stil is komen te liggen. Maar ook de door de Oekraïnecrisis oplopende prijzen voor grondstoffen maakt de bouw van projecten aanzienlijk duurder. En dat laatste heeft weer effect op de snelheid waarmee het kabinet projecten kán uitvoeren. VNO-NCW en MKB-Nederland wijzen erop dat het kabinet niet achterover moet leunen in de aanpak van de stikstofproblematiek. Er moet snel een oplossing komen, zodat er weer vergunningen verleend kunnen worden voor het aanleggen van wegen. Als we niet oppassen staan we anders straks weer jaren in de file. Dat geldt ook voor de onzekere materiaalkosten waar de sector veel last van heeft.

 

Samen ambities waar maken

De bewindslieden van het departement van IenW stellen nadrukkelijk vast dat de ambities van het kabinet in nauwe samenwerking met ook ondernemingen en hun vertegenwoordigers waargemaakt zal moeten gaan worden. Draagvlak voor keuzen is daarbij een leidend principe. Vanuit VNO-NCW en MKB-Nederland zal dan ook nauw met het departement samengewerkt blijven worden aan een competitief, duurzaam en veilig logistiek- en mobiliteitssysteem.

 

Lees ook: Kamerbrief - plus zes bijlagen - Beleidsprogramma Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat