Internetconsultatie over implementatie roetfiltertest met deeltjesteller

08-07-2019

Het ministerie van Infrastructuur bereidt een wijziging voor om een test voor controle van roetfilters mogelijk te maken. Dieselauto's zonder goed werkend roetfilter stoten namelijk veel roetdeeltjes uit. Controle van roetfilters zorgt voor schonere lucht en daardoor voor minder ziekte en sterfte. Zo'n controle is mogelijk door een test met een deeltjesteller. Tot en met 31 augustus is het mogelijk te reageren op alle onderdelen van de ontwerpwijziging.

 

Keuring en inspectie

Doel van deze regelgeving is de juridische basis vast te leggen voor de roetfiltertest met deeltjesteller. Hierdoor kan deze test dit jaar beschikbaar komen voor keuringstations en wegkantinspecties van de politie. Daarnaast worden enkele technische wijzigingen doorgevoerd, onder andere voor de eisen voor koplamptesters.

 

Filter moet werken

Voor eigenaren van dieselauto's met roetfilter wordt een nieuwe permanente eis van kracht dat het roetfilter moet werken. Zo'n 8 à 10 procent van de roetfilters worden nu verwijderd of zijn defect. Ze worden verwijderd om onderhoudskosten uit te sparen. Er was al een permanente eis dat het roetfilter aanwezig moet zijn en niet duidelijk defect mag zijn. Daarvoor bestond al een visuele controle, maar die geeft geen uitsluitsel over de werking van het filter. Met de test met een deeltjesteller kunnen verwijderde en defecte roetfilters snel en eenvoudig worden opgespoord.

 

Zie hier om te reageren.