Groen licht voor tests met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg

08-07-2019

Onder strikte voorwaarden mag op de openbare weg getest worden met zelfrijdende auto's. Het gaat om experimenten met voertuigen waarbij de bestuurder zich buiten dat voertuig bevindt, zoals een zelfrijdend openbaarvervoerbusje met een operator op afstand. De wegendienst RDW, de politie, de wegbeheerder en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid beoordelen de aanvragen voor deze tests. Zij bepalen of de risico's voor de verkeersveiligheid voldoende zijn ondervangen.

 

Experimenteerwet

Per 1 juli wordt de nieuwe Experimenteerwet van kracht die dit soort experimenten mogelijk maakt. Op dit moment zijn er al auto's op de weg met geautomatiseerde functies die de bestuurder ondersteunen, zoals adaptieve cruise control, automatisch parkeren en lanekeepingsystemen. Dit zijn echter geen zelfrijdende voertuigen, zoals die momenteel wel al door fabrikanten worden ontwikkeld.

 

Bestuurder op afstand

Al vier jaar is het in Nederland mogelijk om met zelfrijdende auto's te testen op de openbare weg, maar dan moest er tot nu toe altijd een bestuurder in het voertuig aanwezig zijn. Deze nieuwe wet maakt het ook mogelijk om met een bestuurder op afstand te testen. Naast ov-busjes gaat het bijvoorbeeld ook om tests met rijdende wegafzettingen voor op de snelweg met een bestuurder op afstand.

 

Voorwaarden

Er gelden verschillende voorwaarden en restricties voor de tests. Zo moeten de risico's voor de verkeersveiligheid aantoonbaar tot een minimum beperkt worden en moet de bestuurder op afstand altijd over een geldig rijbewijs beschikken. Verder is er altijd sprake van een afgebakende tijd waarbinnen de tests mogen plaatsvinden op een specifieke weg of wegdeel. Ook moeten de uitkomsten van het experiment worden teruggekoppeld aan de RDW.

 

Koploper

Nederland zit in de kopgroep van landen die bezig zijn met zich voor te bereiden op zelfrijdend vervoer. De uitkomsten van deze experimenten worden gebruikt om te kijken of de huidige wetgeving nationaal en internationaal voldoet of verder moet worden aangepast op de auto en het vervoer van de toekomst.

Lees meer over