Export van agri & food naar recordhoogte

23-01-2017

De Nederlandse agri- en foodsector heeft zijn toonaangevende positie op de wereldmarkt verder verstevigd. Vorig jaar was de export hiervan bijna 94 miljard euro, ten opzichte van 90 miljard in 2015. Hiervan was 85 miljard euro aan agrarische producten en bijna 9 miljard aan landbouwmaterialen, -kennis en -technologie; een nieuw record. Daarmee is de agri- en foodsector goed voor 22 procent van de totale export. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek en onderzoeksinstituut Wageningen Economic Research.

 

Koploper in Europa

Met deze export is Nederland koploper in Europa. Mondiaal wordt de lijst aangevoerd door de Verenigde Staten. Nederland staat op de tweede plek en de top-5 bestaat verder uit Duitsland, Brazilië en China. Een deel van de export is wederuitvoer; producten die Nederland importeert, bewerkt en vervolgens exporteert. Duitsland geldt als belangrijkste handelspartner van Nederland; een kwart van de agrarische export gaat naar onze oosterburen. Van de totale agrarische export blijft ruim driekwart binnen Europa.

 

Kennisexport

Nederland is ook steeds meer leverancier van hoogwaardige agrarische producten, kennis en technologie. Vorig jaar bedroeg de uitvoer van onder andere landbouwmachines, meststoffen, speciale klimaatsystemen en toepassingen voor de voedingsmiddelenindustrie bijna 9 miljard euro. De export van kasmaterialen nam het sterkst toe. Deze ontwikkeling sluit naadloos aan bij de exportvisie van staatssecretaris Van Dam (Economische Zaken). Die is erop gericht om de internationale koppositie van Nederland in agri & food op die manier te versterken en zo te helpen bij het verduurzamen van de wereldvoedselproductie.

 

Dat laatste is ook van belang om honger en ondervoeding in ontwikkelingslanden uit te bannen. Dat doel staat hoog op de agenda bij handelsmissies en ook het Nederlandse 'groen onderwijs' speelt hierin een belangrijke rol. Van Dam: "'Made in Holland' staat allang niet meer alleen voor mooie tulpen en lekkere kaas. We worden wereldwijd ook steeds groter in agrokennis en -technologie. In de toekomst willen we blijven bijdragen aan een goede, gezonde en duurzame wereldvoedselvoorziening. En dat kan ook, dankzij onze slimme, innovatieve producten en technologieën."

 

Grüne Woche

Van Dam wil naast de wereldwijd gewaardeerde agri & food nadrukkelijk Nederlandse kennis en technologie in de etalage zetten. Op de Grüne Woche, 's werelds grootste internationale landbouwbeurs in Berlijn, komt dat terug in de mix van klassieke elementen zoals tulpen, Frau Antje, kaas en vis en innovatieve agroconcepten waarmee de sector internationaal steeds vaker hoge ogen gooit. Nederland is tijdens de Grüne Woche vertegenwoordigd met maar liefst veertig bedrijven.