Economisch partnerschap EU en Japan werpt vruchten af

10-02-2020

De economische partnerschapsovereenkomst tussen de EU en Japan is een succes. Op 1 februari was het partnerschap precies een jaar oud. Tijdens de eerste tien maanden van de uitvoering van de overeenkomst steeg de export naar Japan met 6,6 procent. In de drie voorafgaande jaren groeide die export met een gemiddelde van 4,7 procent. Ook worden 211 Europese producten met geografisch aanduidingen, zoals Parmezaanse kaas of Riojawijn, beschermd tegen namaak.

 

97 procent heffingen ingetrokken

Vóór het partnerschap in werking trad, hield Japan bijna 1 miljard euro per jaar in aan importheffingen over de producten die het vanuit de EU importeerde. Deze heffingen worden uiteindelijk voor 97 procent van de Europese producten ingetrokken. Europese ondernemingen zouden ongeacht hun omvang moeten kunnen profiteren van de nieuwe mogelijkheden om naar Japan te exporteren.

 

Dierlijke producten en elektronica

De export van dierlijke producten en elektrische machines groeit nog een stuk sneller. Zo nam de uitvoer van vlees gedurende de afgelopen tien maanden met 12 procent toe en werden er 14 procent meer lederwaren geëxporteerd. Mede dankzij de toename van de export van boter met maar liefst 47 procent, exporteerde de EU ook 14 procent meer zuivelproducten. De uitvoer van elektronica, zoals telecommunicatieapparatuur, opslagsystemen en elektronische schakelingen, steeg met 16,4 procent.

 

Import uit Japan

Ook in tegengestelde richting bevordert het partnerschap de handel. Sinds de overeenkomst in werking trad, importeert de EU 6,3 procent meer uit Japan dan in het jaar daarvoor. Volgens de Europese Commissie kan de handel tussen de EU en Japan uiteindelijk met 36 miljard euro per jaar toenemen.