Den Haag verbetert doorstroom fietsers met applicatie FietsViewer

02-12-2019

Met data uit de opensourceapplicatie FietsViewer wil de gemeente Den Haag de fietsers te helpen met een betere doorstroming. De data geven inzicht in de wachttijden bij stoplichten en kruispunten.

 

Fiets is efficiënt

Een groep fietsers gaat veel sneller langs een verkeerslicht dan een verzameling auto's. De fiets is daarmee een heel efficiënt vervoersmiddel voor stedelijke gebieden. Verschillende andere grote gemeenten hebben dan ook al interesse getoond in de applicatie, die input levert om gerichte fietsmaatregelen te kunnen nemen. De FietsViewer laat zien waar fietsers zijn, maar ook hoe lang ze bij verkeerslichten staan te wachten. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de FietsViewer complete fietsreistijden biedt van elk gewenst punt in de stad.

 

Gemiddelde wachttijd

FietsViewer gebruikt data uit detectielussen bij verkeerslichten. Detectielussen zijn magnetische velden in het asfalt, die worden verstoord als fietsers daar overheen fietsen. In Den Haag zijn er vaak twee lussen: een dichtbij en een verder weg. Als een fietser over de verre lus fietst, is dat al een signaal voor het stoplicht. Zo is te berekenen hoe lang de wachttijd is voor de fietser bij het stoplicht komt en hoe lang hij daar dan moet wachten. Door de wachttijd van heel veel fietsen te berekenen, komt er een gemiddelde wachttijd voor een verkeerslicht. Dat kan voor de gemeente de basis zijn voor maatregelen, zoals een grotere opstelruimte of langer groen licht.

 

Aantrekkelijke fietsstad

"Met ons beleid willen we nieuwe groepen verleiden om vaker voor de fiets te kiezen", zegt wethouder mobiliteit Robert van Asten. "We kiezen voor een proactieve aanpak van de verkeersveiligheid, waarmee het aantal slachtoffers omlaag gaat. De FietsViewer is een mooi voorbeeld van een innovatie die hierbij kan helpen." Volgens Van Asten is dat de basis voor een aantrekkelijke fietsstad.

Commentaar VNO-NCW en MKB-Nederland
De optimalisatie van fietsnetwerken kan veel voordeel opleveren. Niet alleen voor de bereikbaarheid in de stad en het woon-werkverkeer, maar ook voor de gezondheid van fietsers zelf. Vooral de combinatie van de fiets met andere vervoersmiddelen, zoals het openbaar vervoer en (deel)auto's, moet aantrekkelijk worden gemaakt. Het gebruik van data kan bovendien eraan bijdragen dat verkeersstromen steeds veiliger, schoner en efficiënter worden.

Lees meer over