Conjunctuurinformatie: Omzet groothandels stijgt

09-12-2019

Nederlandse groothandels hebben in het derde kwartaal van dit jaar bijna 3 procent meer omzet behaald dan een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Bij groothandels voor industriemachines, voedingsmiddelen, non-food en olie en steenkool nam de omzet toe, maar bij handelaren in landbouwproducten en ICT-apparatuur was een daling te zien. Het vertrouwen onder ondernemers in de groothandel nam iets af, maar blijft overwegend positief. Het aantal faillissementen in de sector bleef op een laag niveau.

 

Omzet detailhandel groeit door

De omzet van de detailhandel steeg het vorige kwartaal met bijna 4 procent ten opzichte van een jaar eerder: de grootste toename in ruim een jaar. Winkels in meubels, keukens en vloeren zagen de omzet met meer dan 8 procent stijgen. Webwinkels hadden een nog sterkere omzetgroei van bijna 18 procent.

 

Het gaat het best met bedrijven die zowel in de winkelstraat als online actief zijn. Speelgoedwinkels leverden juist 18 procent van de omzet in. Voedingswinkels groeiden nog wel, maar minder dan gemiddeld (1,5 procent). Speciaalzaken als slagers, groenteboeren, kaaswinkels en slijterijen krompen zelfs. Daar stond een omzetgroei van supermarkten tegenover. De totale omzet van de detailhandel stijgt al bijna zes jaar. De laatste daling dateert uit eind 2013.

 

Het CBS meldt verder dat vertrouwen van de winkeleigenaren toenam tussen het derde en vierde kwartaal. Dat komt doordat zij rekenen op een hogere omzet. Dat de detailhandel nu meer last heeft van een personeelstekort, doet daar niet aan af.

 

Meer omzet zakelijke dienstverlening

Zakelijke dienstverleners hebben economisch gezien nog altijd de wind mee, al is er sprake van enige groeivertraging. De omzet van de sector steeg in het derde kwartaal van dit jaar met 5,7 procent op jaarbasis. Deze groei volgt op een gemiddelde omzetstijging met 6,8 procent in de eerste jaarhelft. In deze sector is al sinds 2013 sprake van aanhoudende groei.

 

IT-dienstverleners boekten het voorbije kwartaal 6,4 procent omzetgroei, tegen een stijging van 7 procent in de eerste jaarhelft. Bij de administratieve dienstverlening, waaronder accountancy, administratie en belastingadvies, stegen de opbrengsten in doorsnee met 5,1 procent, afgezet tegen 6,7 procent groei een kwartaal eerder.

 

Uitzendbureaus en arbeidsbemiddelaars zagen de omzet met 4 procent groeien: de laagste groei sinds het tweede kwartaal van 2013. Verder sprong de stevige groei van architecten in het oog. Zij zetten het voorbije kwartaal 10,4 procent meer om, tegenover 3,4 procent een kwartaal eerder. Ook de omzet van de ingenieursbureaus nam toe.

 

Verder meldt het CBS een verslechtering van het ondernemersvertrouwen onder zakelijk dienstverleners tot het laagste niveau sinds eind 2014. Ruim een derde van de ondernemers in de sector zegt nog altijd te kampen met personeelstekorten, waardoor groei wordt belemmerd. Dat percentage is nagenoeg gelijk aan de eerste helft van dit jaar.

 

Consumentenprijzen weer wat omlaag

De stijging van de consumentenprijzen was in november op jaarbasis lager dan in oktober. Vliegtickets waren goedkoper dan een jaar terug, terwijl ze in oktober nog duurder waren. Ook was de prijsstijging van voedingsmiddelen kleiner dan een maand eerder. Verder had de prijsontwikkeling van elektriciteit en gas een verlagend effect op de consumentenprijzen. Concreet waren consumentengoederen en -diensten in september 2,6 procent duurder dan een jaar eerder. In oktober betaalden consumenten nog 2,7 procent meer dan vorig jaar.

 

De consumentenprijsindex (CPI) is een belangrijke indicator voor de inflatie, maar is niet hetzelfde. De index geeft het prijsverloop weer van een pakket goederen en diensten zoals dagelijkse boodschappen, kleding, benzine, huur en verzekeringspremies. Inflatie is breder dan de prijsontwikkeling van consumentengoederen en -diensten en omvat ook de prijsverandering van bijvoorbeeld koopwoningen, industriële producten, aandelen en goud.

 

Naast de CPI berekent het CBS ook de Europees geharmoniseerde consumentenprijsindex (HICP). In november waren goederen en diensten in Nederland volgens de HICP 2,6 procent duurder dan een jaar eerder. In oktober was dat nog 2,8 procent. In de eurozone steeg de prijsstijging van 0,7 naar 1,0 procent.

 

Zzp'ers tevreden over financiën

Zepers zijn positiever over de financiële positie van hun onderneming. Volgens onderzoek van het CBS en TNO is 53 procent van de ruim 1,1 miljoen zzp'ers tevreden met hun inkomen en het behoud van opdrachten. Dit was vier jaar terug nog 43 procent van alle zelfstandigen. Zij maken zich ook minder zorgen over de toekomst van het bedrijf.

 

Zzp'ers in de dienstverlening, die voornamelijk eigen arbeid aanbieden, zijn positiever over de financiële situatie van de onderneming dan bedrijven die producten verkopen. Maar beide groepen kwalificeren hun situatie nu als rooskleuriger dan vier jaar geleden. Vooral lageropgeleide zzp'ers zagen hun financiële situatie de voorbije jaren verbeteren. Dat geldt vooral voor bouwvakkers.

 

Volgens de onderzoekers legt 82 procent van de zzp'ers geld opzij voor pensioenvoorzieningen. Daarbij speelt de financiële situatie van de onderneming duidelijk een rol. De grootste groep zelfstandig ondernemers bouwt pensioen op of heeft dat gedaan in een pensioenfonds via werk in loondienst. Zij hebben eerder in loondienst gewerkt of zijn naast hun werk als zzp'er nog ergens in dienst.