Campagne 'Laat je niet inpakken' over risico's directe import

02-12-2019

Het ministerie van Economische Zaken start samen met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit de online campagne 'laatjenietinpakken.nl' om jonge consumenten bewust te maken van de nadelen van en hun rechten bij onlineaankopen buiten de EU. Bij jongere Nederlanders is producten online kopen bij grote platforms van buiten de EU razend populair. Deze bestellingen zijn echter niet altijd even goed van kwaliteit en veilig. Om duidelijk te maken waar zij hun recht kunnen halen bij problemen, is deze campagne gestart op online en sociale media als Snapchat en Instagram.

 

'Te mooi om waar te zijn'

"Als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat het meestal ook. Dat geldt zeker bij het online bestellen van bijvoorbeeld vaak spotgoedkope elektronica of make-up bij websites van buiten de EU. Dat is uiteindelijk ieders eigen keuze", zegt staatssecretaris Keijzer (EZ). "Maar naast betere regelgeving om oneigenlijke concurrentie van deze platforms met Nederlandse ondernemers aan te pakken, wil ik met deze campagne consumenten bewuster maken van bijvoorbeeld het brandgevaar van onveilige producten."

 

Betere bescherming

De campagne richt zich specifiek op jongere consumenten (16-24 jaar) die veel op sociale media zitten en online winkelen op platforms en webwinkels. Recent zijn binnen de EU nieuwe regels afgesproken waarmee consumenten online beter worden beschermd. Zo moet bijvoorbeeld altijd bekend zijn of ze handelen met een particulier of bedrijf. In landen buiten de EU, zoals als China en de Verenigde Staten, gelden bijvoorbeeld niet dezelfde regels voor productveiligheid of consumentenbescherming. De consument kan er daardoor niet van uitgaan dat hij even goed is beschermd als binnen de EU.

 

Betere samenwerking

Voor een groot aantal producten, zoals elektronica, worden producenten uit derde landen per 2021 ook verplicht een aanspreekpunt te hebben in de EU. In EU-verband zijn verder afspraken gemaakt over productveiligheid, ook met Amerikaanse en Chinese platforms. Via deze Product Safety Pledge hebben zij toegezegd om bijvoorbeeld snel onveilige apparaten van online marktplaatsen te halen.

 

Op initiatief van Nederland wordt tot slot in EU-verband gekeken naar de mogelijkheden voor minimale veiligheidseisen voor apparaten die draadloos verbonden zijn met het internet, zoals smartphones en thermostaten.