Drie focusthema’s heeft de FME, de ondernemingsorganisatie voor de technologische industrie, onlangs opgeschreven in de strategie tot 2030, vertelt MT-lid Willem Wensing: arbeidsmarkt en onderwijs (tekort aan technisch talent), duurzaamheid (energietransitie en circulaire economie) en digitalisering (robotisering en automatisering in de industrie, zorg en landbouw).
Pleidooi om het NLQF nadrukkelijk ook van toepassing te laten zijn op non-formele opleidingen.
‘Hoe kom je aan nieuwe (vak)mensen en hoe behoud je ze voor de branche? Het is een van de actuele kwesties voor de Vereniging Isolatiebranche VIB, vertelt directeur Swan Peeters. Je moet zorgen dat je hun perspectief, goede arbeidsvoorwaarden, een mooie loopbaan en ontwikkelingsmogelijkheden biedt.
De Onderwijsraad komt met een aantal goede adviezen om leren in de beroepspraktijk verder te verbeteren.
Bij de slager gaat het niet meer om worsten draaien, maar ook om e-commerce en slimme inkoop. Dus stuurt deze slager zijn medewerkers naar het hbo.
Jonge aanwas krijgen is heel lastig, vertelt Ype Schuitemaker, voorzitter van Art-Frame, de branchevereniging van vakbekwame lijstenmakers. 'We willen kijken of we ons vak aantrekkelijker kunnen maken. Het beeld dat men van de lijstenmaker heeft, is vaak dat van een oude vakman die een mooi product maakt. Maar het is een heel modern, nieuw vak met veel mogelijkheden.'
‘Voor ondernemingen is essentieel dat volledig Engelstalige bachelors mogelijk blijven waar de arbeidsmarkt dringend behoefte aan heeft op het terrein van: beta-talent, dus studies in onder meer hightech, biosciences en healthcare. Deze opleidingen moeten ook kunnen blijven groeien,’ aldus VNO-NCW en MKB-Nederland.
Gaat het over bestaanszekerheid, dan gaat het al snel uitsluitend over hoger minimumloon. Dat is te simpel voor deze complexe kwestie.
Vandaag debatteert de Kamer over hoe we de instroom van internationale studenten kunnen beheersen. Tim Zandbergen heeft wel een idee hoe.