‘Vliegveld aan kust nodig voor opvang groei vliegverkeer’

10-12-2018

De groei van de luchtvaart in Nederland moet gecontroleerd en duurzaam worden ondersteund. Dat kan met de aanleg van een vliegveld ‘aan’ zee, vergelijkbaar met de Tweede Maasvlakte. Dat bepleitte VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer dit weekend in De Telegraaf. Het project zou al in 2025 moeten worden uitgevoerd.

 

Niet belemmeren

Volgens De Boer is er nog ruimte voor enkele tienduizenden vliegbewegingen per jaar erbij, maar dan is de afgesproken grens bereikt. De groei van de luchtvaart zal echter onverminderd doorgaan, zowel zakelijk als privé. ‘De gele hesjes leren ons dat je voorzichtig moet zijn om zwaar in te grijpen in de persoonlijke voorkeuren van mensen. Tegelijkertijd zal het belemmeren van zakelijk vliegverkeer leiden tot verlies van bedrijvigheid en banen aan buitenlandse vliegvelden die wél kunnen doorgroeien.’

 

Geen exotisch eiland

De Boer ziet daarom een oplossing in een vliegveld dichtbij de kust. ‘Dus geen exotisch eiland, maar kustuitbreiding.' De vrijkomende geluidsruimte in de Randstad kan dan worden gebruikt voor onder meer de ‘zeer gevraagde’ extra woningen. Het kabinet zou dit moeten onderzoeken en bij gunstige uitkomsten zo snel mogelijk moeten uitvoeren. ‘Nood breekt wetten en procedures. Nederland zet zich zo verder op de kaart en toont daadkracht en durf.’

 

Toewijzen vluchten

In de tweede plaats moet in het slots-beleid worden ingezet op voorrang voor netwerkvluchten op Schiphol. Vakantievluchten zouden dan meer vanaf andere vliegvelden moeten plaatsvinden. Over dat onderscheid doet ‘Brussel’ op dit moment moeilijk. ‘Het kabinet moet Brussel uitleggen dat die maatregel tijdelijk is en echt niet anders kan.’