‘Vliegbelasting draagt niet bij aan verduurzaming’

03-07-2018

De vliegbelasting die vanaf 2021 geldt, lijkt niets meer te zijn dan het jaarlijks binnenhalen van 200 miljoen euro. Dat zeggen VNO-NCW en MKB-Nederland in een eerste reactie op de internetconsultatie die is gestart door staatssecretaris Snel van Financiën.

 

Nauwelijks milieuwinst

De vliegbelasting heeft nauwelijks effect op de CO2-uitstoot. Dat komt volgens onderzoeksbureau CE Delft omdat vliegmaatschappijen de toeslag wegens de grote concurrentie niet kunnen doorberekenen. Het is dus een verkapte lastenverhoging voor de luchtvaartindustrie. De staatssecretaris kan de milieuwinst wel vergroten door de beoogde opbrengst ter beschikking te stellen aan de sector, aldus de ondernemingsorganisaties. Het geld kan worden ingezet om innovatieve verduurzaming mee te financieren.

 

Luchtvaart wél belast

De staatssecretaris stelt dat de legitimiteit van de belasting onomstreden is, nu vliegen ‘op geen enkele manier wordt belast’, maar dat klopt volgens de ondernemingsorganisaties niet. Zo betaalt de luchtvaart uitstootrechten in het kader van het Europese ETS-stelsel, en zal per 2021 het wereldwijde CORSIA-systeem starten. Dat heeft een CO2-neutrale groei van de luchtvaart tot doel. Daarnaast betaalt Schiphol de eigen infrastructuur, terwijl de staat voor weg, water en spoor betaalt.

 

Luchthavenheffing beter dan belasting

Het onderzoek van CE Delft wijst ook uit dat het belasten van (viezere) vliegtuigen beter werkt dan het belasten van tickets. Dat eerste kan via de luchthaventarieven worden verrekend in plaats van via het belastingstelsel, en is daarmee eenvoudiger. VNO-NCW en MKB-Nederland roepen de staatssecretaris dan ook op om verduurzaming vorm te geven via de luchthaventarieven, ETS en CORSIA, en de vliegbelasting in de ijskast te zetten.