‘Uit comfortzone komen voor handel buiten Europa’

17-04-2019

Zowel de Nederlandse overheid als het bedrijfsleven zullen meer uit hun comfortzone moeten komen op het gebied van de buitenlandse handel. Die is nu nog grotendeels gericht op Europa, terwijl in Azië en Afrika de groeikansen liggen. Dit heeft VNO-NCW woensdag bepleit tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer.

 

Meer investeren

Meer dan 70 procent van de Nederlandse export gaat naar Europese markten, terwijl het Europese groeicijfer in het niet valt bij die van bijvoorbeeld China, India en Vietnam. ‘Zorgelijk is de geringe handel die we met Afrika drijven. Vooral het percentage investeringen blijft sterk achter. Die zijn juist voor de ontwikkeling van Afrika belangrijk’, aldus VNO-NCW.

 

Actievere ondersteuning

Omdat de toetreding tot deze markten complexer is en meer risico’s en onzekerheid met zich meebrengen, zullen Nederlandse bedrijven uit hun comfortzone moeten komen. De Nederlandse overheid zal het bedrijfsleven hierbij actiever moeten ondersteunen. Andere landen bieden bijvoorbeeld meer financieringsmogelijkheden. ‘Slimmer inzetten op de combinatie hulp en handel is daarbij geen taboe.’