VNO-NCW en MKB-Nederland zetten in op beheerste groei waarbij de luchtvaartsector zich kan blijven ontwikkelen en rekening wordt gehouden met economische en andere maatschappelijke belangen. Deze zienswijze moet de sector enerzijds in staat stellen om de bestaande concurrentiepositie te behouden
Er moet snel duidelijkheid komen over de beheerste groei van Schiphol naar minimaal 540.000 vliegbewegingen vanaf 1 november 2020. Alleen zo kan de marginalisering van Schiphol worden voorkomen en kan de luchthaven verantwoord en duurzaam groeien. Dat schrijven VNO-NCW en MKB-Nederland in een brief aan minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur, die aan de Luchtvaartnota werkt. Ook pleiten ze in de brief voor meer vervoer per trein als alternatief voor vliegverbindingen op korte tot middellange afstanden.
Verduurzaming
De huidige opgelegde beperking tot maximaal 500.000 vliegbewegingen per jaar biedt volgens de ondernemingsorganisaties niet genoeg ruimte voor de noodzakelijke groei van Schiphol in een competitieve markt. ‘Er is een hoogwaardig aanbod nodig van een grote diversiteit aan bestemmingen en een daarbij passende frequentie aan vluchten. De ontwikkeling van de luchtvaart is goed voor de Nederlandse economie en onze aantrekkingskracht als vestigingsplaats. De sector kan dan ook investeren in verduurzaming van de luchtvaart.
Ook HSL nodig
Schiphol moet een internationaal ‘multimodaal vervoersknooppunt’ worden, stellen VNO-NCW en MKB-Nederland. De trein is onontbeerlijk bij het vervoer van en naar de luchthaven. Naast het doortrekken van de Noord-Zuidlijn van de metro van Amsterdam-Zuid naar Schiphol is het ‘essentieel’ dat de hogesnelheidslijn wordt ingezet op afstanden tot 700 kilometer, als alternatief voor het vliegtuig. Daartoe moet het hogesnelheidsnetwerk worden uitgebreid, onder meer met de Lelylijn naar het noorden van het land en Duitsland.
Schiphol op Zee
Naar het plan ‘Schiphol op Zee & Schiphol Stad’ moet volgens de ondernemingsorganisaties serieus onderzoek worden gedaan als een van de opties voor de toekomstige ontwikkeling van de luchtvaart. Ondertussen moet de korte-termijnontwikkeling van de luchtvaart gewoon worden uitgevoerd. Dat betekent onder meer dat Lelystad Airport zo snel mogelijk in gebruik wordt genomen voor vakantievluchten van Schiphol.