‘Piraterij is nog steeds een factor voor reders’

11-01-2018

‘Piraterij is nog steeds een niet te onderschatten factor voor reders.’ Dat zegt Karin Orsel, voorzitter van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders KVNR in een Forum-artikel dat maandag verschijnt. Het Internationaal Maritiem Bureau (IMB) van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC) stelde woensdag juist dat de bedreiging voor scheepvaart door piraterij is afgenomen.

 

Raketaanval

Volgens het Internationaal Maritiem Bureau heeft de piraterijdreiging voor de internationale scheepvaart haar laagste punt bereikt in 22 jaar. Het Bureau registreerde vorig jaar 180 gevallen, in 2016 waren dat er 191. Bij aanvallen in 2017 werden drie bemanningsleden gedood, raakten er zes gewond en er werden 91 zeelieden gegijzeld. De Golf van Guinee en de kust van Nigeria zijn het meest gevaarlijk, zegt het IMB. In de beruchte wateren voor de Somalische kust wateren, waar koopvaardijschepen werden beschermd door NAVO-marineschepen, waren negen aanvallen van piraten. Daaronder een raketaanval.

 

'Golfbeweging'

‘Piraten zijn natuurlijk niet gek’, zegt Orsel in het Forum-artikel. ‘Ze verplaatsen hun werkgebied als er marine-bescherming is. Zodra de marine weg is, gaan ze weer in hun oude regio verder. De afgelopen week heb ik toch al weer drie of vier meldingen van piraterij gekregen. Je ziet dat er een ook soort golfbeweging is. Als het orkaan- en tornadoseizoen begint, neemt piraterij af. Daarna laait het weer op.’

 

Geen Rambo's

De reders vragen al jaren om toestemming voor het inhuren van private beveiligers aan boord. De Nederlandse regering wilde daar tot nu toe niet aan omdat zij het geweldsmonopolie bij de marine willen houden. Volgende maand praat de Tweede Kamer echter over een wet om die beveiligers wél toe te staan. ‘Wij zitten echt niet te wachten op een groep Rambo’s aan boord’, aldus Orsel, tevens ceo van rederij MF Shipping Group. ‘Maar het gevolg van de huidige situatie is dat reders besluiten sommige routes niet te varen. Ze doen bepaalde havens niet aan of nemen een omweg, met alle kosten van dien. Wij zijn het enige land in Europa dat nog niet zo’n regeling voor private beschermers heeft. En dat maakt varen onder de Nederlandse vlag ook weer iets minder aantrekkelijk.’